Alin Comșa și Andrei Dunuță, traineri Self Trust Academy, au vorbit în cadrul conferinței HR Summit Cluj despre diferențele dintre cele două generații, dar și despre cum pot ele funcționa eficient împreună într-o echipă.
Cum e generația Y?
Generația Y este aparte, una dintre forțele generației Y este că imprimă comportamente. Cei care fac parte din această generație nu mai vor traininguri pentru că totul devine extrem de formal, extrem de aliniat și nu se mai adresează cuiva, nu e personal. Ei își doresc să fie apreciați ca și individualități.
Care sunt noile valori și cum arată oamenii generației Y?
Cu siguranță cei din generația Y nu vor să se piardă în mulțime, vor să fie remarcați. Tocmai de aceea, nu trebuie să ne adresăm lor general, impersonal, ci din contră. În plus, de fiecare dată când te adresezi lor trebuie să vii cu ceva nou, dacă nu i-ai pierdut.
Ei vor să se dezvolte armonios cu accent pe dezvoltarea constantă. Ei nu au neapărat o problemă cu a face parte din grupuri, din departamente, dar dacă ei ca indivizi consideră că nu câștigă nimic, devin dezinteresați. Sunt mai puțini interesați de planificarea pe termen lung. Sunt ancorați în prezent, acțiunea întotdeauna generează claritate.
Cum poți păstra generația Y într-o companie
Nu este un secret faptul că tinerii din această generație sunt mai puțin dispuși să lucreze pentru mult timp în aceeași companie. Aceasta este și marea provocare a managerilor. Menirea managerilor a ajuns să formeze oameni chiar dacă sunt conștienți că o bună parte vor pleca în alte companii. Noua generație și-a schimbat atitudinea față de locul de muncă, astfel încât schimbarea unui job nu mai este percepută ca o problemă sau ca un impas.
Generația Y în procesul de recrutare
Pentru că discutăm despre persoane care sunt atașate de noile tehnologii, discutăm și despre un mod nou de a comunica. Pentru ei este mai simplu să se exprime în mediul virtual, decât în cel real, față în față.
S-au schimbat și întrebările esențiale din cadrul unui interviu în urma căruia recrutorul încearcă să îl cunoască pe posibilul viitor salariat. Întrebările noi la interviuri ar trebui să fie: Cine ești? Cum este lumea? Așa vor reuși să afle cum se poziționează candidatul față de mediul înconjurător, dar se și evită răspunsurile standard pregătite în prealabil de acasă.
Pentru noua generație sloganul esențial este “Make a life” vs. ” Make a living “, sloganul părinților noștri. Generația aceasta are nevoie de apreciere. Generația dinainte de ’80 nu realizează faptul că noua generație are nevoie de lucrul acesta.
Cum văd managerii de HR aceste aspecte
Nicoleta Capata activează în domeniul Resurselor Umane de peste 10 ani, iar de la începutul anului 2010 răspunde de departamentul de HR al Flanco Romania. După 4 ani petrecuți ca HR Manager, Nicoleta a obținut în 2014 funcția de HR Director , iar în prezent se ocupă de dezvoltarea strategiei de resurse umane a companiei și are în subordine 1200 angajați din 65 de orașe.
Cu privire la cum trebuie motivați și abordați angajații din Generația Y, Nicoleta a declarat în cadrul conferinței HR Summit Cluj:
” Le-am dat libertatea de a alege trainingurile la care să participe. Încercăm să gândim traininguri care să fie adaptate nevoilor lor. Facem lucruri noi, învățăm din experiențe. Mai mult decât oricând avem nevoie de parteneri care sunt dispuși să personalizeze programele, să lase lucrurile din raft și să creeze lucruri noi, lucruri care să fie adaptate.”
Din poziţia de director de resurse umane, Nicoleta Capata se ocupă de dezvoltarea strategiei de resurse umane a companiei, având ca priorități implementarea programelor de dezvoltare profesională, managementul performanței, precum și identificarea și cultivarea talentelor din organizatie.