Ce competențe trebuie să avem în viitor

1083

Piața locurilor de muncă se schimbă cu viteză. În marile orașe nu mai vorbim despre competiție locală, națională, ci deja cuvântul internațional este la ordinea zilei. Cu aceeași rapiditate se schimbă și competențele de care avem nevoie pentru a avea un loc de muncă în viitor. Un articol de Monica Soare,Managing Partner Artwin.

  Competențele viitorului

Recent am vrut să îmi înlocuiesc periuța de dinți electrică pe care am uitat-o în hotel cu o altă periuță același model. Era ultimul model când mi-am luat-o acum un an și jumătate. Am fost uluită să constat că a apărut periuța de dinți care are o aplicație mobilă încorporată, astfel încât să urmăresc pe telefon frecvența, durata utilizării și să primesc remindere dăcă uit să mă spăl…

Vorbim de o periuță de dinți, un produs la care nu așteptam mare inovație. Apoi am început să mă gândesc la oamenii care au fost implicați în crearea noului produs: cercetătorul, IT-stul, inginerul de producție, distribuitorul… cu toții au trebuit să țină cont de noile aplicații mobile…

Dezvoltarea social media, accesul rapid la informații a determinat în ultimul deceniu o reducere semnificativă a duratei de viață a produselor: lansarea noilor produse este mult mai facilă (pentru că oamenii sunt mai deschiși la nou), dar moartea lor este și mai rapidă.

Reducerea duratei de viață a unui produs a dus la o medie de 2 ani pentru lansarea unui nou produs în majoritatea industriilor. În multe companii, 50% din vânzările anuale sunt aduse de produse lansate în ultimii 3 ani.Dacă o companie nu introduce rapid un nou produs pe piață riscă să lanseze produse care deja au fost lansate de competitori.

work-management-907669_960_720

  Care sunt implicațiile pentru angajați?

Până recent, flexibilitatea, adaptarea rapidă erau competențe cerute pentru departamentele de vânzări și marketing în ideea de a schimba rapid campaniile de promovare la ceea ce făceau competitorii, deși produsele erau aceleași pentru o perioadă mare de timp.

Reducerea ciclului de viață al produselor însemnă că toate departamentele trebuie să fie în alertă, indiferent că vorbim de marketing, cercetare-dezvoltare, distribuție sau producție.

În acest context, trebuie să înțelegem că vom avea angajați cu competențe în dezvoltare și nu comptențe statice. Revoluția Twitter, Facebook și LinkedIn au creat noi roluri de specialiști în social media care nu existau acum 10 ani. Mai mult majoritatea companiilor și-au creat sub-departamente social media în cadrul diviziilor lor de marketing.

Aceste roluri care nu au existat în trecut ne-au arătat de fapt ce calități trebuie să aibă angajații care să facă față domeniilor noi despre care nu s-a studiat în facultate.

  Angajații viitorului, calități necesare

   Flexibilitatea: angajatul va trebui să fie deschis la nou, să nu se aștepte ca odată angajat să faci același lucru mereu. Genul de angajat care refuză noi responsabilități sau proiecte pentru că nu sunt în aria sa ori nu sunt incluse în fișa de post va fi probabil primul eliminat din organizație. Ritmul alert din piață nu va permite companiilor să mai fie tolerante cu astfel de abordări.

  Abilitatea de a învăța: Competențele tehnice deținute de angajat vor deveni din ce în ce mai puțin relevante în contextul în care acestea pot fi accesibile ușor prin multimedia și mai ales în contextual căderii rapide în desuetudine a informațiilor.

Vor fi apreciați angajații care cunosc principii generale în domeniul lor, dar care pot acumula rapid noi competențe. De multe ori va trebui să renunțe rapid la modul învechit de a face lucrurile și să încorporeze noile abordări.

Dacă ne gândim la rolul unui medic, el este cu atât mai bun cu cât este la zi cu rezultatele noilor studii privind medicamentele. Acum 30 de ani unele boli erau mortale sau incurabile, dar informația privind noile soluții de tratament sunt șansa la viață și fac diferența dintre un medic bun și unul slab.

  Multidisciplinaritatea: Deși rigorile eficienței impun o specializare cât mai mare, avalanșa de informații va impune ca angajații să fie capabili să integreze date din domenii și surse diverse ceea ce înseamnă o capacitate de analiză și sinteză mai mare.

Manager-team

   Ce vor face managerii?

Și pentru manageri abilitățile cerute vor fi diferite pentru următoarele perioade:

 Managementul schimbării: Managerii sunt primii care trebuie să înțeleagă că schimbările sunt din ce în ce mai frecvente, cu impact mare, iar întârzierea în aplicarea noului poate afecta viabilitatea afacerii. Managerul va trebui să înțeleagă care sunt noile tendințe, să decidă rapid din multitudinea de opțiuni care schimbări sunt necesare și să faciliteze adoptarea noilor soluții de către organizații prin ridicarea barierelor de rezistență la schimbare.

 Despre intraprenoriat:

Despre antreprenoriatul din interiorul unei organizații se vorbește de aproape două decenii. Managerii buni vor ști să creeze oportunități pentru inițiative, să elimine barierele birocratice existente în multe din marile organizații care le țin inflexibile și rigide.

Cultura (modul în care facem noi lucrurile în companie) va trebui restructurată pentru a da posibilitatea unui nou mod de a face business. Este rolul managerului să aibă inițiativă, să schimbe regulile și principiile intrate in ADN-ul angajaților pentru a permite inițiativă și altfel de a face lucrurile în organizație.

 People Skills

Managerii vor înțelege rapid că oamenii fac schimbarea de care este nevoie, că ei creează intraprenorii din organizație. Orientarea către oameni va însemna flexibilitate pronind de la criteriile de selecție a echipei: deschidere către diversitate de experiențe, către profile atipice (creativitatea poate veni mai ales de la oamenii care nu au avut 100% carieră corporatistă, de la oameni care au avut experiențe diverse, o vârstă diferită).

Managerii sunt cei care trebuie să aibă competențe solide de formare a echipei, să decidă care sunt cu adevărat cunoștințele absolut necesare și ce poate fi învățat din mers. Managerii vor trebui să înțeleagă că uneori un om cu expertiză tehnică excelentă e posibil să nu se adapteze la schimbările din piață. Managerul însuși trebuie să înțeleagă că nu este atotștiutor și că e nevoie să învețe continuu.

COMENTARII:

Comments are closed.