Cum stii ca faci bine networking

0

La un eveniment la care am vorbit despre networking am primit o intrebare foarte buna. Am vrut sa denumesc titlul articolului dupa ea, insa am considerat ca ar fi putin controversat si interpretabil. Intrebarea suna asa: “Ce inseamna sa ai succes in networking?”. Un articol de Bogdan Babalau-Maghiar, specialist in networking. 

Intrebarea acopera o sfera mai larga pentru ca fiecare dintre noi interpretam diferit succesul si insemnatatea lui poate fi diferita. Astfel m-am concentrat pe a extrage cateva semne ca activitatea de networking pe care o desfasori e buna si ca faci bine ceea ce faci.

Cum networkingul nu poate fi cuantificat, e destul de greu sa il masuram. Multi oameni au incercat sa gaseasca o modalitate de a o face, insa nu au reusit. Dar daca faci networking si ai o retea de oameni in jurul tau stii ca functioneaza. Mi-am propus ca in acest articol sa iti dau cativa indicatori dupa care sa masori daca networkul tau e solid si networkingul pe care il faci aduce rezultate.

 Cand cei din cercul tau de contacte stiu cine esti, cu ce te ocupi si cum ii poti ajuta pe ceilalti

Cred ca acesta e cel mai important lucru. Daca oamenii pe care ii ai in jurul tau nu stiu exact ce faci si cum ii poti ajuta pe ei sau cunoscutii lor, ceva e gresit.

Citeam intr-o carte ca primul lucru pe care e bine sa il faci atunci cand iti schimbi locul de munca sau iti deschizi propria afacere e sa incepi sa raspandesti, in randul oamenilor din reteaua ta, vestea. Tinandu-i la curent, ei vor stii exact ce faci si te vor putea recomanda mai usor.

In zilele noastre, cu ajutorul internetului si a retelelor de socializare acest lucru e mult mai usor. O simpla schimbare in profilul de Facebook sau LinkedIn ii poate informa pe cei apropiati. Insa nu e neaparat de ajuns. Poate nu inteleg exact ce faci, cu ce se ocupa firma sau cum ii poti ajuta. De aceea e bine ca, in cel mai scurt timp posibil, sa anunti oamenii ce faci.

Am avut o intalnire cu un om de afaceri din Cluj si ca sa imi arate cat de bun e el la networking a scos telefonul, a intrat la sectiunea de contacte, a derulat pana jos si cu mandrie mi-a spus: “Am 2346 de contacte. E si Emil Boc printre ei.” Doar ca nu e suficient sa ai acele contacte in agenda telefonului.

Te intreb si pe tine acelasi lucru care imi face placere sa ii intreb pe participantii la evenimentele la care vorbesc. Daca ar fi sa iti iau acum telefonul, sa intru in agenda lui, sa incep sa sun la intamplare persoane care se afla acolo si sa intreb ce stiti sa imi spuneti despre proprietarul acestui numar, care ar fi raspunsul?

 Ai persoane din diferite domenii la care poti apela pentru a cere un sfat

Daca reteaua ta contine oameni din domenii diferite, atunci cand vei avea nevoie de un sfat sau de ajutorul unei persoane specializate vei stii exact la cine sa apelezi. Si asta te scuteste de multe batai de cap si chiar de multi bani.

Cu ceva timp in urma eram in punctual infiintari unei firme. Era pentru prima data si nu stiam exact ce ar trebui sa fac. Insa in reteaua mea am avut persoane care m-au sfatuit ce varianta legala e cea mai buna si care imi poate aduce cele mai multe beneficii. Apoi am fost in postura de a angaja oameni si am apelat la sfaturile unei firme de HR. Le-am primit fara sa platesc pentru ca atunci bugetul nu imi permitea sa platesc serviciul de recrutare.

Acum, daca stau bine sa ma gandesc, cunosc oameni din asa de multe domenii incat imi e greu sa cred ca, daca as avea nevoie de un sfat sau ajutor intr-un anumit domeniu, nu as avea la cine sa apelez. Si chiar daca nu as stii direct acea persoana am pe cineva in cercul meu care o stie si imi poate face introducerea.

Conteaza doar sa cunosti oameni din domenii diferite, sa dezvolti relatii cu ei si apoi lucrurile vor merge de la sine.

 Oamenii te contacteaza pentru ca au auzit de tine

Atunci cand cineva vine la tine, te suna sau iti trimite un email dupa ce a auzit de tine de la o persoana din cercul tau de contacte e un semn bun. Inseamna, in primul rand, ca oamenii din reteaua ta stiu ce faci si cum ii poti ajuta pe ceilalti.

Mai inseamna ca nu mai trebuie sa iti faci introducerea pentru ca acel sau acea care te-a contactat stie ce faci si ce ai de oferit. Asta ajuta mult la interactiunea pe care o veti avea si daca e cazul la realizarea vanzarii. Gandeste-te ca acea persoana apeleaza la tine pentru ca are nevoie de ceea ce ii poti tu oferi, deci nici macar nu mai trebuie sa o convingi ca de asta, ci doar sa intelegi bine nevoia si sa gasesti cea mai buna modalitate de a o satisface.

Un citat care imi place spune asa: Lucreaza pana nu vei mai fi nevoit sa te prezinti (voi da si varianta in limba engleza pentru ca mi se pare ca suna mult mai bine – Work until you no longer have to introduce yourself). Cu siguranta networkingul te poate ajuta la asta.

La unul din locurile de munca anterioare mi-am setat un obiectiv personal. Nu l-am spus nimanui, era mai mult pentru mine, insa imi arata cumva daca munca pe care o faceam da rezultate si daca reteaua pe care o am e bine creata. Obiectivul era ca telefonul sa sune mai mult decat sun eu. Eram om de vanzari si rolul meu era sa atrag noi client. Insa stiam ca daca telefonul suna mai mult decat sun eu voi reusi sa imi ating obiectivele de vanzari.

 Primesti recomandari

Una din cele mai bune modalitati prin care poti sa iti masori activitatea de networking e prin analiza recomandarilor primite. Fie daca le ceri, lucru pe care ar trebui cu siguranta sa il faci, fie fara a le cere.

Cate persoane te-au contactat in ultima perioada la recomandarea cuiva din reteaua ta de contacte?

Orice om de vanzari stie ca sansele de a inchide o vanzare cu un prospect venit dintr-o recomandare sunt cu 50% mai mari decat a face vanzare catre un prospect al carui contact il obtii la o cautare pe Google.

Daca cei din reteaua ta te recomanda inseamna ca ceea ce faci este bine.

Poti sa iti iei putin timp si sa iti analizezi reteaua de contacte din prisma celor spuse mai sus. Vezi cum stai la fiecare capitol si unde mai ai de imbunatatit.

Pana la urmatorul articol iti doresc spor la networking!

COMENTARII: