Se spune ca nu ai o a doua sansa pentru a face o prima impresie. Sunt total de acord cu acest lucru. Insa nu ne e tot una sa facem o prima impresie buna sau una – sa zicem – mai putin buna. Asa ca in acest articol ne vom concentra pe a gasi modalitati de a face o prima impresie pozitiva. Partea cea mai interesanta e ca nu totul se rezuma la prima impresie. De cele mai multe ori neglijam un aspect important al unei interactiuni si anume ultima impresie.
Efectul informatiei recente
Psihanalistii au facut studii care arata ca, daca ai o intalnire de aproximativ 15-20 de minute cu o persoana, aceasta va retine primele 2 minute si ultima parte a conversatiei, aproximativ 1-2 minute.
Toata conversatia avuta intre aceste intervale se estompeaza in timp si se pierde in cele mai multe cazuri, exceptie facand tehnicile bune de networking care il vor face pe interlocutorul tau sa isi aminteasca cum l-ai facut sa se simta sau o parte din subiectele discutate.
Prima impresie
Pentru ca prima impresie sa fie una de impact, vreau sa iti impartasesc o regula a networkingului – Regula lui 12.
Aceasta spune ca la prima interactiune e important sa iei in considerare 3 aspecte:
- Cum te vede cineva de la 12 metri
- Cum arati de la 1,2 metri
- Care sunt primele 12 cuvinte pe care le spui
12 metri este o distanta destul de mare. Ce poate vedea cineva la tine de la o astfel de distanta? In primul rand, cum esti imbracat. Apoi poate vedea postura corpului tau. Si, nu in ultimul rand, zambetul. Cercetatorii britanici spun ca zambetul poate fi observat de la o distanta de 70 de metri.
Apoi daca e sa ne uitam la cineva care e la 1,2 metri – distanta optima, in Romania, pe care e indicat sa o pastrezi fata de o persoana cu care interactionezi pentru prima data – ce se poate vedea? Se vad detaliile cum ar fi contactul vizual, daca sunt curate si ingrijite hainele pe care le porti, din nou zambetul si postura.
Acestea sunt aspecte exterioare de care e bine sa ai grija atunci cand interactionezi cu o alta persoana. Iar apoi sunt primele 12 cuvinte pe care le rostesti. Daca e sa faci un mic calcul, vei ajunge la concluzia ca 12 e un numar cam mic si ai dreptate. In 12 cuvinte poti sa adresezi un salut si sa faci o remarca ce va deschide conversatia, nimic mai mult. Insa aceste cuvinte vor determina prima impresie si vor porni discutia.
Salutul potrivit
In ceea ce priveste salutul, te rog sa elimini din vocabularul tau mult prea uzitatul “Buna!”. Nu pentru ca e prea folosit, ci pentru ca, pe langa faptul ca nu e corect, e si cel mai nepotrivit salut. Imi place sa spun ca ultima data cand am verificat DEX-ul, buna era adjectiv si nicidecum salut – nu cred ca s-a schimbat nimic de atunci. Spune “Buna ziua!”, “Salut!”, “Servus!”, “Ciao!” sau orice alta forma de salut politicos sau prietenos.
Apoi, daca vrei sa spargi gheata, fa o remarca despre contextul in care va aflati. Fie despre locatie, eveniment, invitati, vorbitori sau orice care va e comun. Nu face o remarca ce o are in centru pe persoana din fata ta. Stiu ca in unele carti de networking sau vanzari se spune ca daca faci un compliment persoanei cu care interactionezi vei avea succes, dar haide sa ne jucam putin cu imaginatia.
Gandeste-te ca esti un barbat si intalnesti o doamna la 30-35 de ani si ii spui ce frumosi pantofi are sau ce esarfa draguta poarta. E posibil sa incepi cu bine acea interactiune, doamna sa aprecieze complimentul si sa continuati discutia. Dar e prea posibil ca doamna sa nu stie cum sa primeasca acel compliment si apoi sa se gandeasca la care sunt intentiile tale pentru ca ai inceput cu un compliment. Sau sa se simta stanjenita pentru ca e casatorita si remarca vine de la un barbat pe care nici macar nu il cunoaste.
Si mai rau, daca esti un barbat si faci un compliment vizavi de cravata barbatului pe care tocmai l-ai intalnit. E putin ciudat ca sa spun doar atat. Complimentarea ar putea functiona daca in peisaj sunt doua doamne care vor continua inca 2 minute sa se admire reciproc si apoi vor incepe sa vorbeasca despre magazinele de unde au cumparat accesoriile, poseta, pantofii, rochia – si lista poate continua – iar acesta sa fie inceputul unei intereactiuni placute.
Sfatul meu e sa eviti si abordarile in care iti spui numele, functia si firma pe care o reprezinti si apoi intrebi interlocutorul ce face si unde lucreaza. E o abordare prea agresiva si cu tenta de vanzare care poate bloca o conversatie placuta.
Alege-ti cu grija primele cuvinte intr-o interactiune. Acestea vor fi deschizatorul de drum spre o discutie placuta si o prima impresie pozitiva in care sa fi retinut ca o persoana agreabila.
Ultima impresie
Ultimele 2 minute dintr-o conversatie formeaza ultima impresie. Sau, cu alte cuvinte, ceea ce se intampla in aceste 2 minute va ramane in mintea persoanei cu care ai interactionat si astfel isi vor aminti de tine.
Pentru a reusi sa faci o ultima impresie favorabila, vreau sa iti impartasesc doua tehnici.
Prima dintre ele se refera la o intrebare pe care sa o adresezi partenerului de discutie. Aceasta intrebare te poate propulsa rapid intre persoanele preferate de oricine. Asta pentru ca e o intrebare care nu te are pe tine in centru, ci se concentreaza pe cealalta persoana. Cand te apropi de finalul conversatiei spune-i celeilalte persoane ca te bucuri ca ai intalnit-o si ca, inainte de a va desparti, vrei sa ii pui o intrebare. Intrebarea suna astfel: “Daca e ceva ce te intereseaza in mod deosebit, daca ar fi sa te ajut in vreun fel, cum anume as putea sa o fac?”.
Aceasta intrebare te va diferentia de majoritatea persoanelor cu care cel din fata ta a interactionat pentru ca e o intrebare altruista prin care iti oferi ajutorul. De cele mai multe ori, oamenii vor sa obtina ceva, nu sa ofere. Astfel vei reusi sa te remarci si sa inchei discutia intr-o nota placuta.
A doua tehnica se refera la modul in care inchei interactiunea. De cele mai multe ori aceste incheieri sunt bruste si nu ofera nici o perspectiva. Pentru a fi diferit priveste cealalta persoana in ochi, exprima-ti bucuria ca ai cunoscut-o si ca ati avut ocazia sa schimbati cateva cuvinte, idei si inainte de a-ti lua la revedere propune o interactiune viitoare in care sa aveti ocazia sa mai discutati si, de ce nu, chiar sa colaborati. Apoi foloseste un salut si ureaza o zi sau o seara placuta in continuare.
Facand astfel inchei in glorie o conversatie care poate fi rampa de lansare catre o relatie de lunga durata.
Atat prima, cat si ultima impresie sunt aspecte ce e bine sa nu fie neglijate intr-o interactiune. De cele mai multe ori, e greu sa reiei legatura sau sa iti doresti sa mai ai o intalnire cu cineva care nu ti-a facut o prima impresie placuta sau nu ti-a lasat o ultima impresie agreabila.
Interactiunile tale vor fi mult mai calitative, daca vei acorda atentie primei si ultimei impresii.
Spor la networking!
Comments are closed.