Astăzi îți propun povestea lui Călin Fiscu, un IT-ist din Sibiu pasionat de biciclete, care a făcut un pas în plus: și-a transformat dragostea pentru ciclism în afacere.
De unde pasiunea aceasta pentru biciclete?
De copil mi-a plăcut să pedalez, chiar dacă târziu am avut prima bicicleta, undeva în gimnaziu. Dar după ce mi-au cumpărat părinții bicicletă, am fost nedespărțit de ea. Am pedalat prin pădurile și prin satele din jurul Sighisoarei, cu prietenii mei din copilărie, cu care și acum mai ies în ture. E o plăcere a majorității copiilor, o plăcere care la adulți cumva se pierde de-a lungul anilor din nenumărate motive.
Tatăl meu a avut o semicursiera pe care am folosit-o și eu. Nu doar bicicleta ci și mentenanta ei au ajuns pe mainile mele. Mersul în piață la ruși după piese era obicei saptamanal.
Făcând atletism de performanță, fiind obișnuit cu efort susținut și competiții am fost aproape de o viață sportivă. Cumva am tânjit mereu după natură și a face sport în natură, ceea ce este destul de greu dacă stai într-un oraș mare. Lucrând la birou, în IT, mă simțeam cumva închis și cu frâna de mână trasă, aveam nevoie de ceva care să mă scoată din modul de IT-ist cu colăcei. Ani la rând mi-am dorit o cursieră performantă, și când s-a ivit prima ocazie am cumpărat-o. Începând de atunci, explorez tot ce se poate și cât mai mult utilizând cursiera.
Cum de ai decis să o transformi într-un business?
Acum vreo 4 ani de zile mi-a trecut prin cap prima dată să închiriez cursiere. Acum 2 ierni, m-am decis, după ce am văzut un anunț că cineva își vinde afacerea de închiriat biciclete de munte. Am negociat cu el preluarea, dar nu ne-am înțeles în final. Dar atunci m-am hotărât să mă duc doar pe închiriat cursiere și biciclete de tură lungă. O nișă în România, dar o piață dezvoltată în exterior.
În timp am avut experiența mai multor cursiere, am lucrat la mentenanța lor și am făcut research pe acest tip de ciclism, ceea ce bineînțeles că a ajutat să am încredere să încep pe cont propriu achiziția de biciclete de șosea. Așa am gândit afacerea încât să se împace cumva cu munca mea de 8 ore pe zi. Închiriez cu rezervare în prealabil, de minim 1 zi. Dacă timpul îmi permite, pot și în aceeași zi, dar e excepție.
Închiriez și biciclete de touring, cu cobere (panniers) impermeabile. Bikepacking-ul se practică în vest, dar la noi nu prea. Marea majoritate a bicicliștilor pe care îi vedem prin România cu bicicletele de touring, sunt străini. În turele mele lungi, de nemurate ori am intrat în discuții cu turiștii străini și mi-am dat seama că nu ai de unde face rost de echipament și bicicletă dorești sa vizitezi satele Transilvanene pe bicicletă.
Am creat website-ul http://www.lightcycling.ro unde sunt descrise majoritatea bicicletelor, serviciilor și produselor pe care le avem.
Suportul soției a avut un aport imens, eu fiind mai mult cu bicicletele și mentenanța lor, Melinda ocupându-se efectiv de aproape toate actele. M-a susținut în acest al doilea serviciu, chiar dacă avem 2 copii care își cer și ei partea timpului, pentru că a văzut că sunt mai fericit și îmi face bine acest hobby.
Cui te adresezi? Turiștilor străini? Români?
Mă adresez atât românilor, cât și turistilor străini. Inițial, targetul au fost turiștii străini, deoarece cicloturismul este comun în Occident, dar am văzut că și în România oamenii încep sa se deschidă să încerce și altceva decât clasicul mountain bike. Marea majoritate a românilor vor să cumpere mountain bike, deși foarte foarte puțini îl folosesc pe munte. Neavând informații cu privire la toate tipurile de biciclete, ei nu știu care li se potrivesc cel mai bine pentru traseele pe care le abordează. Avantajul major al cursierelor fata de un mountain bike e că, în 2 ore de exemplu, poți parcurge distanța aproape dublă cu același efort.
Iar în ceea ce privește bicicletele de touring, ele sunt potrivite atat pe drumurile asfaltate cât și pe cele de pământ, acceptand cauciucuri mai groase decât cursierele, sunt mult mai confortabile cu care poți parcurge distanțe mari, echipate obligatoriu cu portbagaj pentru a duce bagaje suficiente pentru săptămâni de călătorie.
Mă adresez în principal pasionaților de ture de șosea, care vin și se dau prin munții din proximitatea Sibiului. De asemenea și turiștilor care vin cu business în zonă, dar care sunt de asemenea pasionați/sportivi și cu siguranță îi tentează să exploreze zona, și să simtă dificultatea traseului și frumusețile Transilvaniei.
O parte din clienți sunt generați de competițiile de ciclism din Sibiu. La competiții își doresc o performanță mai bună, unele firme închiriază pentru o perioadă de timp pentru antrenamentele angajaților. La Cursa Sponsorilor (competiție adiacenta Turului Ciclist al Sibiului) locul 2 la general masculin a inchiriat roți, o membră a locului 1 la echipe feminin a închiriat o cursiera de carbon, precum și alții care au dorit o experiență diferită sau care au avut nevoie de o cursieră la momentul respectiv.
Ce oferă în plus acest tip de turism pe două roți față de cel clasic?
Pe bicicleta simți și îți rămân întipărite amintirile mult mai puternic față de o plimbare cu mașina. Percepția și memoria locurilor vizitate e de lungă durată și puternică.
Prin închirierea bicicletelor de touring, îmi doresc sa dezvolt un trend în a vizita propria țară, pe două roți. Portbagajul și coberele impermeabile îți dau libertatea de a transporta volume considerabile de bagaje, îndeajuns pentru perioade mai lungi de timp. Zonele noastre rurale sunt încă liniștite din punct de vedere al traficului și te poți bucura de frumusețea locului, fără stresul mașinilor. Colinele Transilvaniei sunt o bijuterie pentru practicarea acestui tip de turism, turul cetăților fortificate este ideal pentru un concediu. Dar un altfel de concediu, unul fără grabă, care te liniștește. Să treci din sat în sat, să oprești în multe dintre ele, și să auzi graiul diferit la fiecare 50 km pe care îi parcurgi, e fascinant. Să vezi diferenta de arhitectura, nationalitate, bunăstare e iar fascinant! Răsfățul culinar de care poți avea parte, intrând în vorbă cu localnicii care îți recomandă cu drag locuri unde să iei masa, este cea mai buna răsplata pe care o poți avea după o tură bună de pedalat. Să te bazezi pe corpul tău, pe experiența ta, cumva singur în multe împrejurări, e provocator și senzația e unică! Să nu mai pomenesc de aerul proaspăt de munte și de țară cu care îți poți detoxifia plămânii încărcați de emanațiile de gaze ale mașinilor din orașele mari. Pe două roți poți ajunge în zone mai puțin populate, cu trafic redus, în locuri mai intime și ascunse direct în inima zonei, ajungând cumva să vezi cu alți ochi și cu altă bucurie țara în care trăim. Oamenii sunt de-a dreptul fascinanți și extraordinar de deschiși în zonele noastre rurale, chiar și mai ales în cele mai puțin turistice.
Cum trebuie să se pregătească turistul pentru a fi în siguranță pe două roți? Le oferiți consiliere?
Fiecare închiriere începe cu o consiliere, este obligatoriu să le ofer cele mai bune sfaturi atât în ceea ce privește regulile de circulație, cât și modul de utilizare a bicicletelor, dar și sfaturi legate de cele mai bune zone de pedalat.
Bicicletele de touring sunt echipate cu dinam în butuc, far, stop, sonerie și apărători noroi. Avem căști de bicicletă, dispunem și de oglinzi retrovizoare.
De regula clienții la care mă adresez sunt experimentați. Mai sunt și persoane sportive tentate sa testeze cursiera (sa faca comparație cu MTB), dar și aceștia au experiența vastă. Turiștilor străini le spun care sunt drumurile aglomerate de evitat și rutele frecventate de cicliștii locali care sunt de preferat. Bineînțeles că eu cunosc traficul din zonă foarte bine, și îi pot ajuta sa evite disconfortul drumului aglomerat. Spre exemplu le spun că în România legislația prevede obligativitatea bicicliștilor de a merge în linie. În multe țări nu e legea aceasta.
Care sunt locurile pe care le-ai descoperit, la rândul tău, ca turist pe bicicletă?
Să încep cu România: Mi-a rămas puternic în memorie urcarea spre Sarmizegetusa Regia, loc unde am simțit o energie aparte, o zonă sălbatică cu vegetație luxuriantă. Am plecat cu bicicleta de la Sibiu până la Putna, Bucovina mi-am plăcut extrem de mult, atât din punct de vedere peisagistic, cât și culinar!
Zona Sibiului clar, este extrem de frumoasă și oferă o gama foarte mare de trasee de bicicletă, atât muntele cât și marginimea Sibiului bogată în tradiții. Tot zona Sibiului face parte din cele șapte cetăți Transilvănene, cu sate vechi sasesti si biserici fortificate o minunatie arhitecturala, cu drumuri intre aceste sate inca pavate de pe vremea sașilor.
Am explorat bineînțeles și locurile în care am fost în concedii tot pe bicicleta: Cinque Terre m-a fascinat pe bicicleta, coasta Dalmației de asemenea! Canionul Tara e superb. Recomand cu căldură vizitarea orașelor utilizând bicicleta, așa am văzut Roma, Siena, Florența, Veneția și multe alte localități. De când am descoperit că e mult mai simplu, frumos și mai puțin costisitor să explorezi un oraș turistic pe bicicletă, în concedii toată familia e nedespărțită de biciclete.
Cum este dezvoltat acest stil de a face turism în România față de alte țări?
Acest stil de turism este într-o fază incipientă în România și probabil va mai trece ceva timp până când românii vor conștientiza nu doar frumusețea lui, cât și beneficiile pe care le aduce atât sănătății fizice, cât și mentale. Atâta timp cât marea majoritate a românilor nu sunt obișnuiți cu o viață sportivă, activi zilnic, sunt foarte puțini dispuși la efortul susținut pe care îl implică o tură cu bicicleta de șosea. Comparativ cu alte țări din comunitatea europeană, procentul oamenilor obezi crește în România deci tot mai puțini oameni dispuși spre efort, sau cu o disciplină în scădere. Eu sunt optimist, încep sa vad schimbări pozitive în zona Sibiului. Evenimentele sportive, atrag oamenii spre mișcare indiferent de ce fel ar fi.
Pe unde am umblat prin Europa sunt piste speciale de biciclete amenajate, nu doar în localități ci și în afara lor, legând localitățile între ele. Exista legislație specială pentru bicicliști, unde bineînțeles ei sunt protejați și au foarte multe drepturi față de soferi. Și cumva mental s-a dezvoltat și un respect față de cei care se deplasează pe două roți.
La noi legislația în acest sens e lacunara, numeri pe degete pistele dintre localitati si din păcate și din interiorul multor orașe. Am fost plăcut surprins însă să văd că în zona noastra dar și in Bucovina se lucrează la construirea acestor piste. Ne descebaluim încet și ne dăm seama căte beneficii ne poate aduce cicloturismul.
Cum ai vrea să schimbi lucrurile/să îți pui amprenta asupra acestui domeniu?
Am intrat în grupuri de “șoselari” prin diverse canale de socializare, diverse platforme online și promovez Transilvania, munții României și zona Sibiului în mod special. Sibiul se preteaza bine, pentru ture de 3-5 zile. Ținând cont că media unui turist venit în Sibiu e de 1.6 zile, 5 zile (un cantonament) e mult peste media turismului de aici. De remarcat reacția imediată a multor cicliști străini când aud că în Mai/Iunie pot urca pe Transfăgărășan (o cățărare renumită), fără trafic auto, și că aeroportul internațional e la 50 km distanță față de cățărare . Își fac planuri pentru următorul concediu, așteptând reluarea zborurilor.
De asemenea îmi doresc sa dezvolt un nou concept în ceea ce privește inchiriatul de biciclete. Foarte multă lume își achizitioneaza biciclete, nu au loc în apartamente, garaje etc și le folosesc poate o data, cel mult de doua ori pe an și în rest bicicletele ruginesc te miri prin ce colțuri. Cel mai simplu e ca atunci cand ai nevoie de o bicicleta specializată, sa apelezi la un centru de închiriere, salvând în așa fel atat spațiu cat și bani și mai ales timp prețios atunci cand vine vorba de mentenanta. Avem biciclete de toate marimile, pentru întreaga familie, inclusiv cărucioare pentru copilași care se atașează la biciclete.
Pentru localnici avem “abonamente” anuale, cu reduceri substanțiale față de prețul de închiriere pe o zi.
Mi-ar plăcea ca zona Sibiului, Transfăgarășan și Transalpina să devină zone renumite internațional pentru ture de șosea și cicloturism, sau să confirme pentru că deja Transfagarasanul a apărut pe lista scurta a multor pasionați de cățărări. Avem anumite atuuri, munții sunt comparabili cu trasee faimoase din Alpi, prețurile mult mai mici, trafic pe șosea mai redus, clima foarte buna.
Ai făcut primii pași, care sunt însă planurile de dezvoltare?
Am achiziționat bicicletele din resurse proprii, mergând pe instinct, mai mult încercând să fiu suport pentru pasionații care vor sa experimenteze traseele, dacă ajung în Transilvania.
Pandemia a avut un impact negativ puternic, turiștii străini fiind aproape inexistenți. Anul trecut am încercat să mă fac cunoscut intern cât mai mult, dar cu resurse financiare reduse.
În eventualitatea unei creșteri a cererii pentru grupuri de bicicliști, Melinda și cu mine căutăm să apelăm fonduri nerambursabile pentru creșterea flotei de biciclete. Aportul ei în aceste demersuri e de neprețuit! De asemenea, organizăm ture de biciclete pentru grupuri, soția și cu mine dorim ca fiecare turist care apelează la noi să rămână cu amintiri care să persiste, să fie motiv principal de discuție în momentul în care se întoarce la casa și printre prietenii lui.
Sunt în discuții cu agenții de turism care vor să își diversifice portofoliu și cu agenții din afara țării care văd potențialul din România în ceea ce privește ciclismul de șosea și cicloturismul.
Am încredere în creșterea organică, o fac mai mult din pasiune și plăcerea de a discuta cu cicliștii îmi dau energia de a continua.
Pe cat de mult posibil doresc să fiu prezent online, prin http://www.lightcycling.ro având și o pagina de Facebook, cont pe TripAdvisor, Instagram, canal de Youtube.