O echipă de cercetători din cadrul Facultății de Geografie a Universității Babeș-Bolyai au publicat recent un articol cu importante implicații sociale în prestigiosul jurnal academic Sustainability.
În cadrul acestei lucrări (“School-Aged Pedestrian–Vehicle Crash Vulnerability”) s-a urmărit identificarea arealelor vulnerabile la accidente pietonale ce implică copii și tineri de vârstă şcolară, cu scopul de a veni în sprijinul autorităţilor locale în vederea implementării unor noi măsuri de siguranţă a traficului urban.
România a fost clasată in anul 2016 pe primele locuri din cadrul țărilor din Uniunea Europeană la numărul de decese cauzate de accidentele rutiere.
Studiul a analizat 1305 de accidente pietonale în care au fost implicate persoane de vârstă școlară (2 – 20 de ani), ce au avut drept consecințe 222 de morți și răniți grav. În perioada analizată, acest tip de accidente a reprezentat 20.2% din totalul de accidente pietonale. Numărul de victime de vârstă școlară a reprezentat 13% din totalul de victime pietonale. Numărul victimelor de vârstă școlară a urmat o tendință relativ liniară, cu două vârfuri în 2012 și 2015, fără o evoluție descrescătoare. În ceea ce privește factorii comportamentali, 55% din accidentele rutiere în care au fost implicate persoane de vârstă școlară au fost cauzate de responsabilitatea pietonilor, 34% de responsabilitatea șoferilor, iar 4% au survenit datorită altor cauze.
Arealele vulnerabile au fost determinate prin calcularea indicelui de severitate pe baza informaţiilor cu privire la numărul de morți, numărul de răniţi grav şi numărul de răniți uşor. Indicele de severitate a fost calculat pe trei categorii de vârstă.
Rezultatele studiului au arătat că arealele vulnerabile sunt asociate cu viteze ridicate de deplasare şi cu traversarea neregulamentară a străzilor de către pietoni. Acestea sunt localizate în zone aglomerate, cu un trafic rutier şi pietonal ridicat, datorită şcolilor din vecinătate, a unor centre comerciale, pieţelor şi parcurilor care atrag zilnic mulţi vizitatori. Pe baza rezultatelor s-a constatat că viteza și vârsta sunt factori declanșatori în producerea accidentelor rutiere ce implică persoane de vârstă școlară.
Autorii studiului consideră că stabilirea arealelor vulnerabile la accidente pietonale de vârstă şcolară poate veni în ajutorul autorităților locale în identificarea şi punerea în aplicare a unor măsuri pentru îmbunătăţirea siguranţei traficului rutier în marile aglomerări urbane, cum ar fi: limitările de viteză, stabilirea de noi intersecții semnalizate, introducerea de noi treceri de pietoni și creșterea gradului de conștientizare în rândul elevilor.