Forvis Mazars, parteneriatul internațional de audit, taxe și consultanță, lansează rezultatele celei mai recente ediții a barometrului C-suite. Studiul din 2025 arată că majoritatea (93%) dintre liderii C-suite la nivel global au o viziune pozitivă asupra creșterii organizațiilor lor, dar provocările persistă. Rezultatele indică o creștere semnificativă a concurenței și a instabilității geopolitice la nivel global, aceste tendințe reprezentând cei mai importanți factori care influențează organizațiile și care ar putea încetini creșterea acestora.
Studiul reflectă opiniile a peste 1.700 de lideri C-suite din mai mult de 35 de țări și teritorii. Deși liderii sunt concentrați pe tendințele care le vor afecta afacerea – cum ar fi cele economice (39%), concurența crescută (33%) și tehnologia emergentă (31%) – 43% dintre aceștia consideră că IT-ul și tehnologia sunt esențiale pentru transformare și creștere, plasându-le în topul priorităților lor strategice. În plus, liderii rămân dedicați expansiunii internaționale și strategiilor de atragere și retenție a talentelor, care vor juca un rol major în redefinirea organizațiilor și vor crea oportunități pentru creștere și competiție pe piață.
„Este încurajator să vedem că liderii C-suite păstrează o viziune pozitivă asupra creșterii, bazată pe succesele obținute într-un mediu volatil în ultimii doi ani. Aceasta reflectă reziliența pe care mulți lideri și organizațiile lor au construit-o de-a lungul timpului, o forță esențială pe măsură ce se pregătesc pentru viitor, în contextul unei concurențe în creștere și al instabilității geopolitice. Provocarea principală din 2025 va fi menținerea priorităților strategice și a unei viziuni clare, în fața noilor intrări pe piață, a disrupției tehnologice continue și a posibilelor turbulențe economice, pentru a conduce afacerea spre succes și a depăși concurența tot mai acerbă.”, a menționat Mark Kennedy, Partner, Chief Clients & Markets Officer.
Agilitatea digitală și transformarea bazată pe date
Transformarea IT-ului și a tehnologiei rămâne principala prioritate strategică pentru liderii de afaceri, aproape jumătate dintre aceștia (43%) confirmând că se află pe primul loc pe agenda lor, înregistrând o creștere semnificativă de 11 puncte în doar 12 luni. De asemenea, o majoritate (85%) este încrezătoare în potențialul de rentabilitate pe care această investiție îl va aduce.
Graba de a adopta cele mai recente tendințe tehnologice pare să fi scăzut. În ceea ce privește investițiile în inteligența artificială, liderii C-suite sunt clar implicați – 87% sunt convinși că Inteligența Artificială Generativă va avea un impact semnificativ, iar 91% au deja o strategie de implementare. Cel mai interesant este faptul că multe organizații schimbă modul de implementare a IA, punând din ce în ce mai mult accent pe optimizarea proceselor interne, în loc să se concentreze pe produse sau servicii comerciale destinate pieței.
Investițiile în expansiunea internațională
Liderii C-suite au ambiții mari în ceea ce privește expansiunea internațională, aceasta fiind o prioritate strategică pentru un sfert dintre liderii din întreaga lume. De asemenea, o majoritate semnificativă (83%) au deja planuri de a se lansa în una sau mai multe țări noi în următorii cinci ani.
Statele Unite, Germania, Regatul Unit, China și Canada sunt principalele țări vizate pentru expansiune. Studiul a arătat că cei mai mulți lideri cu planuri de expansiune internațională provin din Orientul Mijlociu și America Latină.
Pentru liderii C-suite care doresc să se extindă internațional, înțelegerea reglementărilor și cerințelor locale este considerată principala provocare în toate regiunile. Aceasta este urmată de asigurarea unei forțe de muncă locale și diversificarea produselor/serviciilor pentru a se adapta noilor piețe.
Dezvoltarea și extinderea talentelor pentru a combate lipsa acestora
Oamenii continuă să fie principala prioritate și reprezintă capitalul esențial al organizațiilor, permițându-le să concureze și să crească. Noile strategii de atragere și retenție a talentelor sau cele revizuite reprezintă o prioritate majoră pentru un sfert dintre lideri, iar aproape jumătate (43%) dintre organizații întâmpină dificultăți în recrutarea de talente.
Liderii raportează dificultăți semnificative în atragerea și angajarea talentelor potrivite, iar principala provocare de acum constă în recrutarea talentelor la nivel entry și mid, în locul lacunelor din recrutarea pentru pozițiile de senior, care au fost o preocupare majoră în 2024.
Liderii C-suite din România sunt extrem de optimiști în ceea ce privește creșterea afacerilor în 2025, 90% dintre aceștia având o viziune pozitivă, similar cu rezultatele din Europa Centrală și de Est (ECE) și doar ușor sub media globală de 93%. Această încredere este cu atât mai remarcabilă având în vedere provocările continue, cum ar fi războiul de la graniță, presiunile economice și incertitudinea politică, reflectând reziliența și capacitatea de adaptare a afacerilor românești într-un context turbulent.
„Privind înapoi la 2024, mai mult de patru din cinci afaceri din România au raportat creștere, jumătate dintre acestea înregistrând o creștere semnificativă de 10% sau mai mult – cifre care depășesc atât media regională (34%), cât și cea globală (42%). Această performanță arată că afacerile din România nu doar că au reușit să supraviețuiască, dar au prosperat. Totuși, factori precum concurența în creștere (36%), noile reglementări (28%) și instabilitatea politică adaugă presiuni ce ar putea împiedica dezvoltarea continuă. Aceste provocări reprezintă o preocupare majoră pentru liderii de afaceri, pe măsură ce navighează într-o piață tot mai competitivă și imprevizibilă.”, a menționat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Forvis Mazars în România.
România a găsit întotdeauna o cale de a depăși provocările. În ultimul deceniu, ne-am confruntat cu multe dificultăți, dar prin muncă asiduă, creativitate și o dorință neobosită de a merge înainte, am reușit să ne adaptăm și să le depășim. Forța oamenilor noștri, inovația echipelor și angajamentul de a progresa chiar și în vremuri dificile nu doar că au pregătit afacerile românești pentru succesul trecut, dar le poziționează și pentru succesul din 2025 și dincolo de acesta.
Despre studiu
Studiul C-suite Barometer: outlook 2025 analizează opiniile, provocările și prioritățile strategice ale liderilor C-suite din întreaga lume. Cercetarea independentă a fost realizată între 28 septembrie și 23 octombrie 2024, reflectând opiniile a 1.706 lideri C-suite din organizații cu scop lucrativ, cu venituri anuale de peste 1 milion de dolari, din mai mult de 35 de țări.
Despre Forvis Mazars
Forvis Mazars este una dintre cele mai importante rețele globale de servicii profesionale. Rețeaua funcționează sub un singur brand la nivel global, cu doar doi membri: Forvis Mazars LLP în Statele Unite și Forvis Mazars Group SC, un parteneriat integrat la nivel internațional care operează în peste 100 de țări și teritorii. Ambele firme membre au în comun angajamentul de a oferi o experiență de neegalat clienților, oferind servicii de audit, fiscale și de consultanță în întreaga lume. Împreună, ne propunem să sprijinim clienții, oamenii, industria și comunitățile noastre să crească în continuare.
Forvis Mazars este numele de brand al rețelei Forvis Mazars Global (Forvis Mazars Global Limited) și al celor doi membri independenți ai acesteia: Forvis Mazars LLP în Statele Unite și Forvis Mazars Group SC. Forvis Mazars Global Limited este o societate privată britanică cu răspundere limitată prin garanție și nu oferă servicii clienților.
Despre Forvis Mazars în România
În România, Forvis Mazars are o experiență de 30 de ani în audit, consultanță fiscală și financiară, outsourcing și sustenabilitate. Puterea noastră constă în oamenii cu care lucrăm – echipa locală cuprinde peste 370 de profesioniști.