Când spunem învățământ privat în România, inevitabil, spunem Simona Baciu, fondatoarea Transylvania College. Cu o experiență de un sfert de secol în acest domeniu, Simona crede cu tărie că, în secolul XXI, profesorul este provocat să devină un lider cu o strategie bine-definită, bazată pe compasiune, reziliență și motivație, care înțelege importanța adaptării cunoștințelor și aptitudinilor sale la tehnologia aflată în continuă dezvoltare. Această temă este subliniată și în cartea “The Teacher Within- A Mindful Journey Toward Well-Being For Teachers In The 21st Century” în care Simona Baciu vorbește despre o schimbare radicală în abordarea educației.
Multă lume crede că liderii sunt înnăscuți alții spun că „devii lider”? Când vorbim despre lideri, cât este muncă și cât este talent înnăscut sau fler?
Simona Baciu: Leaderership-ul a devenit un termen foarte mult vehiculat care uneori își pierde din valoare dacă nu ne uităm ce ascunde, de fapt, în spate. Este vorba despre oameni, despre a fi într-o relație bună cu tine însuți, pentru a putea fi văzut astfel și de alții. Cred foarte mult în bunul simț și în dorința de a munci împreună. Atunci intervine leadership-ul. Îmi place să spun că a fi leader înseamnă a fi creativ, a avea idei pe care le poți implementa tu sau să inspiri pe alții să le implementeze. De mici învățăm să ne asumăm anumite riscuri, așa cum învățăm să mergem pe bicicletă. Îmi aduc aminte cu mult drag de ziua în care m-am avântat pe stradă cu bicicleta mea verde. Aș putea să spun că acela a fost primul meu moment de leadership. Am ieșit din zona de confort din curtea în care am crescut. Am învățat că atunci când mă uit înainte pot controla bicicleta și pot ajunge acolo unde îmi propun. Pentru mine era stadionul și parcul în care alergam cu bucurie alături de alți colegi. Așa că, cred că fiecare copil care încearcă să meargă cu bicicleta și ajunge cu siguranță acolo unde își propune, este un leader. Leadership-ul se cultivă împreună cu alții dar începe, întotdeauna cu tine, când ai curajul și încrederea să faci lucruri pe care alții le consideră de multe ori fără succes. De multe ori închidem ochii când visăm, dar alteori visăm cu ochii larg deschiși. În ambele cazuri vedem lucruri așa cum ne imaginăm, chiar dacă sunt în contexte diferite. Deci, un lider, pe lângă faptul că învață să meargă pe bicicletă, visează cu ochii închiși sau deschiși. Întrebarea mea este: câți dintre noi ne regăsim fie într-una sau în alta? Deci, suntem lideri.
Care credeți că este secretul unui lider de succes?
Simona Baciu: Depinde care este măsura succesului. Pentru unii succesul se măsoară în faimă, în bani, sau în bunuri, iar alții găsesc o nouă măsură pentru succes. Pentru mine succesul înseamnă fiecare zi în care mă trezesc, mă întâlnesc cu oameni de la care învăț ceva nou și cu care îmi pot împărtăși gândurile și ideile. Succesul unui lider de succes este că are zile bune și rele și are puterea să se uite spre amândouă cu optimism și încredere.
Care este una dintre lecțiile pe care le-ați învățat în ceea ce privește leadership-ul?
Simona Baciu: Cea mai importantă lecție care am învățat-o despre leadership este ca atunci când crezi în tine și nimeni altcineva nu crede, tu să nu renunți și să continui să crezi. Eșecul poate apărea. Îmi aduc aminte de prima mea încercare antreprenorială, de entuziasmul cu care am început și de dezamăgirea care am avut-o când a trebuit să renunț. Atunci am renunțat, ca să învăț că pot merge mai departe. Sunt momente în viață când ne oprim, pentru că nimic nu funcționează – și totuși continuăm, pentru că avem puterea în noi. Am învățat în acele momente să-mi urmez intuiția.
Care a fost cea mai mare provocare pe care ați întâlnit-o în calitate de lider și cum ați reușit să o depășiți?
Simona Baciu: Cel mai important pas pentru noi, fondatorii Transylvania College, a fost decizia luată în 2009, în plină criză financiară, de a merge mai departe, investind în educație mai mult ca oricând, pentru deschiderea liniei internaționale Cambridge și înființarea liceului. Uitându-ne înapoi astăzi, a fost cea mai bună decizie pe care am putut să o luăm, lucru confirmat de cele șase generații de absolvenți, cu care împărtășim bucuria succesului.
Care este filosofia după care vă ghidați ca lider în domeniul educațional?
Simona Baciu: Un lider, în orice domeniu ar fi, trăiește în prezent, învață din trecut și gândește pentru viitor. Toate celelalte trăsături esențiale se aliniază cu puterea și energia pentru care se trezește în fiecare dimineață să-și vadă visul împlinit. Pentru mine acesta este zâmbetul copiilor când vin și pleacă de la școală, alături de bucuria dascălului de a deschide ușa sălii de clasă.
Ați promovat conceptul de Leadership nu doar în rândul profesorilor cât și în rândul elevilor. Cât e de important să educăm copiii să fie liderii propriilor vieți?
Simona Baciu: Leadershipul înseamnă un caracter bun, bazat pe valori și principii sănătoase de viață. Pentru mine leadershipul se clădește pe regulă de aur în care învățăm cât de important este să ne respectăm unii pe alții, să fim responsabili, să ne asumăm deciziile și învățam din greșelile noastre. Toate acestea se învață încă din copilărie și vor constitui o fundație solidă pe care fiecare copil își poate clădi viitorul.
Ați fost nominalizată anul acesta la Global Women Awards la secțiunea Leadership. Ce înseamnă această nominalizare pentru dumneavoastră?
Simona Baciu: Nominalizarea la Global Women Awards a fost o surpriză plăcută, mai ales când am văzut doamnele care sunt alături de mine la aceeași secțiune. Fiecare dintre ele reprezintă un model în domeniul în care lucrează cu multă dedicație și pasiune. Viziunea este pentru toate un forță motrice comună, pe lângă angajamentul de a-și pune în practică ideile creative și de a avea alături echipe de oameni pe care îi inspiră și cu care lucrează împreună.
Ați scris o carte despre schimbarea radicală a abordării educației în secolul XXI. Cum v-a venit ideea scrierii acestei cărți?
Simona Baciu: Am fost din totdeauna fascinată de educație și de modul în care aceasta poate schimba destine. Totdeauna căutăm metode noi și inovatoare, care să fie în beneficiul dezvoltării cât mai armonioase a elevilor. Cartea scrisă împreună cu Susan Shapiro, expert internațional în educație, însumează toată experiența mea de peste 30 de ani în domeniu, pornind de la ideea că un profesor fericit și împlinit poate avea un impact pozitiv asupra elevilor săi. The Teacher Within este o călătorie de introspecție, bazată pe ideea că dacă ne recunoaștem gândurile, emoțiile și preocupările și ne descoperim valorile de bază, găsim energia pentru a depăși provocările și motivația de a merge mai departe cu entuziasm zi de zi.
În ce direcții credeți că ar trebui să se facă modificări? Cum ar trebui să arate educația secolului XXI?
Simona Baciu: Secolului XXI impune o schimbare radicală a abordării educației. Întreaga lume este în schimbare; tehnologia se dezvoltă într-un ritm nemaiîntâlnit, meseriile viitorului încă nici nu s-au descoperit. Dacă ne gândim la acel elev care intră azi în clasa pregătitoare, nu ne mai putem imagina ce meserie va alege când termină studiile. Astfel, secolul XXI aduce un concept nou, de educație holistică pentru elev, și aici eu aș completa, cât și pentru profesor. The Teacher Within vrea să susțină creșterea motivației în a alege meseria de profesor în primele 5 opțiuni ale unui absolvent de liceu. Astăzi interesul este tot mai scăzut, numărul de profesori care părăsesc învățământul este în creștere îngrijorătoare, iar absolvenții nu mai aleg cariera didactică. Dacă ne gândim că fiecare elev are dreptul la un profesor de calitate, întrebarea este: ce putem face azi, că mâine aceste drepturi să fie îndeplinite. De aceea, programele pe care le inițiem sunt o chemare de conștientizare a acestei nevoi, de recunoaștere și apreciere a rolului și statutului profesorului din comunitate. Așa cum am menționat mai înainte, nu vom ști multe despre meseriile viitorului, unele vor dispărea, altele noi vor apărea. Cu siguranță meseria de profesor nu va fi printre acelea care dispar, dar va trece printr-un proces de transformare profundă și adaptare la secolul în care trăim. Pe lângă a preda o materie, apare nouă paradigmă în care profesorii vor lucra, și anume aceea de a inspira, modela și a forma caractere.
De ce este importantă starea de bine în rândul profesorilor, cum influențează acest lucru procesul educațional
Simona Baciu: Well-being, starea de bine apare ca un termen nou, tradus din limba engleză. Având în vedere că un copil, începând din grădiniță și până la terminarea liceului, petrece mult timp pentru formarea lui în școală, profesorul are, alături de familie, un rol esențial în dezvoltarea lui. Fiecare elev are dreptul la educație de calitate; ceea ce aș parafraza: fiecare elev are dreptul la profesori de calitate, motivați și entuziaști. Un profesor echilibrat intră în clasă cu încredere și entuziasm și devine un model de urmat de elevii săi. Din experiența fiecăruia, când ne gândim la un profesor care ne-a influențat viața, nu ținem minte în detaliu lecția pe care a predat-o, dar luăm cu noi în suflet, pentru totdeauna cuvintele de încurajare și atitudinea lui pozitivă.
Spuneți-ne în ce vor consta mai exact trainingurile de mindfulness în educatie și în ce școli intenționați să le introduceți?
Simona Baciu: Cartea The Teacher Within este folosită ca resursă pentru trainingurile de formare inițială a viitorilor profesori în universități, precum și programe de training, de formare continuă și formare de formatori. The Teacher Within a lansat prima Provocare pentru profesori, psihologi și părinți din întreaga lume în care participanții sunt invitați să se cunoască mai bine, să-și înțeleagă gândurile, emoțiile și aspirațiile și să devină schimbarea pe care ne-o dorim. Această mișcare are ca scop atingerea stării de bine, concretizată prin practici de mindfulness și reziliența, empatie și compasiune – trăsături de caracter esențiale ale profesorului secolului 21. Cartea The Teacher Within a ajuns la profesori de pe 5 continente, precum și în universități din SUA și Hong Kong. The Teacher Within continuă să fie o invitație deschisă pentru profesori, un program internațional născut din experiența românească cu parteneri și experți de prestigiu din SUA.
Despre Simona Baciu
Simona Baciu este un profesor, inovator în domeniul educației, cu o carieră recunoscută la nivel național și internațional, deținător al premiului Lifetime Award acordat în cadrul Galei British International Schools din Londra.
Speaker, trainer, scriitor și mentor, Simona Baciu face parte din mai multe organizații naționale și internaționale, fiind o voce pentru educația secolului 21. Crede și promovează educația bazată pe valori în care profesorul este ghidul, mentorul și suportul fiecărui elev din sala de clasă.
În urma cu 25 de ani, a deschis Gradinița Happy Kids aducând o abordare nouă și modernă în sistemul educațional românesc. Aceasta a fost fundația solidă pe care s-a dezvoltat și a crescut Transylvania College, astăzi o școala de elită recunoscuta în Romania și peste hotare.
În urmă cu cinci ani, având ca preocupare principală creșterea motivației, a entuziasmului și a stării de bine a profesorului, Simona a decis să-și rezume experiența acumulată de-a lungul anilor și a început să lucreze la scrierea unei cărți. The Teacher Within, este o lucrare elaborată în parteneriat cu Susan Shapiro, expert în educație, scriitor și consultant well-being din Statele Unite ale Americii.
Prin programele educaționale bazate pe The Teacher Within, autorii își propun să creeze un sistem de susținere, încurajare și suport pentru profesorii din toată lumea prin conștientizarea statutului acestora în societate și rolul lor în modelarea de destine.