OPERA APERTA revine în stradă, în încheierea Stagiunii lirice 2016-2017, pentru a oferi publicului larg două premiere lirice și coregrafice montate în aer liber, în Piața Unirii din Cluj-Napoca, sâmbătă, 1 iulie și duminică, 2 iulie 2017, într-o tradiție muzicală unică, apropiată de sufletele clujenilor, reuniți an de an în centrul cetății pentru a celebra cel mai impresionant proiect liric al orașului.
Invitația ediției 2017 adresată de Opera Națională Română din Cluj-Napoca, în parteneriat cu Fundația Culturală ”Simona Noja”, susținute de Primăria și Consiliul Local Cluj, precum și Consiliul Județean Cluj, dezvăluie cortina în fața a două spectacole de excepție, montate în aer liber, în premieră națională:
• ”LA TRAVIATA”, de Giuseppe Verdi – spectacol extraordinar de operă realizat în Piața Unirii din Cluj-Napoca, sâmbătă, 1 iulie 2017, ora 21:30
• ”ZORBA” – spectacol extraordinar de balet pus în scenă în Piața Unirii, duminică, 2 iulie 2017, ora 21:30
Cele două titluri care au fascinat publicul meloman cu ocazia fiecărei noi reprezentații susținută în sala Operei Naționale Române din Cluj, vor încheia Stagiunea lirică 2016 – 2017 ”printre stele”, spre încântarea spectatorilor care vor vibra la unison cu artiștii și muzica ce va învălui inima cetății clujene. Ambele spectacole se vor bucura de distribuții de excepție, formate din artiști consacrați ai teatrului liric clujean, acompaniați de invitați speciali și echipe regizorale de renume internațional care vor surprinde și impresiona.
Sâmbătă, 1 iulie 2017, ora 21:30, spectacolul excepțional ”La Traviata”, de G. Verdi este cel care va dezvălui faldurile cortinei scenei neconvenționale din Piața Unirii pentru două seri lirice de neuitat.
Capodopera verdiană, considerată a fi una dintre cele mai importante creații lirice ale tuturor timpurilor ținând în ultimul secol capetele de afiș ale operelor din întreaga lume, cunoaște la Cluj o montare excepțională și inedită a apreciatei regizoare Nadine Duffaut și a echipei sale artistice, venită din Franța în mod special pentru acest proiect care a deschis Stagiunea teatrului liric clujean, pe data de 1 noiembrie 2016.
Opera emblematică va aduce un succes fulminant în Piața Unirii, printr-un spectacol montat în premieră națională pe scena de largă adresabilitate. Alături de titlul de mare rezonanță și echipa regizorală internațională, spectacolul de operă se bucură de prezența invitatului special, tenorul Ștefan Pop, unul dintre cei mai apreciați soliști lirici ai momentului pe întregul mapamond. Un artist de excepție, câștigător al numeroase competiții naționale și internaționale, Ștefan Pop a debutat pe scena mondială în rolul celebrului Alfredo Germont, într-o aclamată montare a operei ”La Traviata”, semnată de Franco Zeffirelli, pe scena Teatro dell’Opera di Roma, în anul 2009, debut susținut la scurt timp și pe scena Operei Naționale a Greciei, unde a fost admirat în egală măsură. Același rol îl aduce, în premieră națională, pe scena neconvențională a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, montată în aer liber în Piața Unirii din Cluj, în cadrul proiectului ”Opera Aperta”.
În anul 2010, Ștefan Pop a câștigat două dintre cele mai importante competiții vocale internaționale, desfășurate la interval de doar câteva zile, pe două continente diferite: Concursul Operalia, susținut la Teatro alla Scala di Milano, sub conducerea maestrului Placido Domingo, concurs în istoria căruia tenorul român a fost unul dintre puținii concurenți care au fost onorați cu două premii în aceeași seară: Marele Premiu și Premiul Publicului; câteva zile mai târziu, în mai îndepărtata Coree de Sud, Ștefan Pop obținea Premiul I în cadrul Competiției Internaționale de Muzică de la Seul. Aceste importante recunoaștere au atras imediat colaborări și debuturi pe scenele unor instituții de prim rang european, precum Staatoper Hamburg, Wiener Staatoper, Opernhaus Zürich, Opéra National de Paris, Royal Opera House, unde a interpretat roluri precum: Nemorino (L’elisir d’amore, G. Donizetti), Elvino (La sonnambula, V. Bellini), Cassio (Otello, G. Verdi), Ducele de Montova (Rigoletto, G. Verdi), sub bagheta unor dirijori ca Evelino Pidò, Daniele Gatti ș.a. Au urmat alte apariții pe parcursul stagiunilor 2013-2014 și 2014-2015: la Teatrul Bolșoi din Moscova, Opera Națională București, Opera din Rijeka, Hong Kong Cultural Centre, Salle Pleyel din Paris, Opera Menorca, Opéra Bastille din Paris, în rolurile Faust (Faust, Ch. Gounod), Rodolfo (La bohème, G. Puccini) ș.a. În 2013 a luat parte, din nou la invitația lui Placido Domingo, la Gala Verdi-Wagner de la Arena di Verona, unde a cântat alături de marele tenor, sub bagheta dirijorului Daniel Oren.
A cântat în cadrul unor festivaluri importante – Festivalul de la Salzburg (2014), Festivalul Menuhin de la Gstaad (Elveția, 2015), unde a interpretat Don Ottavio din Don Giovanni, alături de celebra soprană Tatiana Lisnic și bas-baritonul uruguaian Erwin Schrott – și Festivalul ,,George Enescu”, într-un concert în aer liber dirijat de David Crescenzi. În luna noiembrie a anului 2015, Ștefan Pop a fost numit ,,cetățean de onoare” al orașului său natal – Bistrița.
Ștefan Pop a colaborat, de-a lungul impresionantei sale cariere artistice, cu câțiva dintre cei mai importanți cântăreți de operă : Angela Gheorghiu, Patrizia Ciofi, Mariella Devia, Edita Grubenová, Elena Moșuc, Krassimira Stoyanova, Tatiana Lisnic, Sonya Yoncheva, Nino Machaidze, Ailyn Pérez, Placido Domingo, Leo Nucci, José Cura, Thomas Hampson, Erwin Schrott – și dirijori – Evelino Pidò, Andrea Battistoni, Daniele Gatti,Simone Young, Fabio Luisi, Antonio Pappano, Paolo Longo, Alain Altinoglu, Pablo Heras-Casado, Antonino Fogliani, Nello Santi, Luciano di Martino ș.a. Revenirea acasă, pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, alături de colegi și prieteni îi aduce, însă, mereu o bucurie aparte lui Ștefan Pop, care a afirmat cu convingere acest lucru în cadrul Conferinței de presă care a anunțat ediția acestui an a proiectului ”Opera Aperta”.
Distribuția completă a spectacolului ”La Traviata”, care va impresiona Piața Unirii pe data de 2 iulie 2017 îi aduce pe marea scenă a cetății clujene pe artiștii Diana Țugui (Violetta Valéry), Ștefan Pop (invitat special în rolul lui Alfredo Germont), Florin Estefan (Giorgio Germont), Viktória Cormoș (invitată – Flora Bervoix), Oana Trîmbițaș, Eusebiu Huțan, Cristian Hodrea, Bogdan Nistor, Petru Burcă, Andrei Șofron, Varga Janos, Alina Simona Nistor, acompaniați de Orchestra Operei Naționale Române Cluj-Napoca, aflată sub bagheta apreciatului dirijor Gabriel Bebeșelea, Corul și Ansamblul de Balet al Operei Naționale Române Cluj-Napoca. Regia artistică poartă semnătura regizoarei Nadine Duffaut, decorurile sunt realizate de Emmanuele Favre, Gérard Audier a realizat costumele, iar coregrafia îi aparține lui Dan Haja.
Seara de 2 iulie 2017 va aduce o strălucire la fel de fascinantă Pieței Unirii, odată cu punerea în scenă a Spectacolului extraordinar de balet ”Zorba”, pe muzica originală a lui Mikis Theodorakis și în coregrafia inconfundabilă a artistului Lorca Massine. Evenimentul cu un fermecător și autentic parfum elen a fost pus în scenă în premieră națională absolută la Opera Națională Română din Cluj-Napoca pe data de 26 mai 2017, continuându-și acum parcursul artistic și în ipostaza unui spectacol montat în aer liber, ce marchează în mod grandios finalul proiectului Opera Aperta 2017 și, astfel, încheierea Stagiunii lirice 2016-2017.
Spectacolul care impresionează prin emoția, energia și prospețimea sa, considerat un ”imn al vieții”, este inspirat de cartea lui Nikos Kazantzakis și poartă semnătura coregrafică și de libret a lui Lorca Massine, unul dintre cei mai importanți coregrafi ai lumii, prezent la Cluj atât pentru pregătirile artistice, cât și la spectacolul extraordinar din aer liber.
După o incursiune fascinantă debutată cu premiera sa mondială la Arena di Verona în anul 1988, continuată cu peste 5.000 de reprezentații de un succes fulminant pe scenele a peste 30 de teatre de pe patru continente, creația coregrafică-simbol ne va impresiona scena autohtonă cu inconfundabilul său parfum elen într-o amplă distribuție ce reunește soliștii, Ansamblul de Balet, Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, sub bagheta dirijorului Adrian Morar, în concepția artistică a maestrului Lorca Massine, prezent la Cluj pentru excepționalul eveniment. Distribuția spectacolului îi aduce în roluri principale pe prim balerinii Dan Haja (Zorba), Mircea Munteanu (John), Andreea Jura (Marina), Augustin Gribnicea (Manolio), Liana Taloș (Madam Hortance), solista Iulia Merca (Marina). Distribuția completă a spectacolului îi include, totodată, pe balerinii Rodica Bacoiu, Laura Pop, Dorina Lucaciu, Ofelia Mărginean, Dalia Costea, Patricia Cenan, Ingrid Poka, Diana Groza, Roxana Cociș, Iuliana Dane, Polina Stănescu, Raluca Perde, Octavian Popa, Radu Sântimbrean, Romulus Petruș, Valentin Mihăilă, Răzvan Boar, Paul Cuibus, Tudor Stupar, Robert Kalman, Matei Holeleu, Antoniu Mon, Daniel Moga, Marius Toda. Coregrafia, libretul și conceptul scenografic îi aparțin lui Lorca Massine, Anna Kryzskow (invitată) asigură asistența coregrafică, iar Valentin Codoiu semnează adaptarea scenografică. Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca este coordonat de Maestrul Emil Maxim, Dirijor Cor – Corneliu Felecan.
Spectacolul de balet prezentat în două acte și 23 de tablouri ne ademenește pe pași de dans în legendara poveste a grecului Zorba, desprins din romanul omonim al lui Nikos Kazantzakis, fiind însuflețit de libretul și coregrafia semnate în tușă inedită de Lorca Massine, care privește acest balet precum o expresie sublimă a contrastelor, a intersecțiilor antitetice dintre temperamentul exploziv și liniștea celebrală, prudentă, o filosofie de viață construită în jurul dimensiunilor apolinic și dionisiac. Toate se regăsesc în întâlnirea acaparantă dintre Zorba și noul său prieten John, americanul proaspăt sosit în satul grecului care încearcă să îl învețe pe străin îndrăzneala și bucuria. Tocmai această dimensiune dionisiacă a eroului l-a fascinat pe semnatarul baletului, Lorca Massine afirmând că se regăsește în caracterul lui Zorba, în trăirea după instinct și înfruntarea vieții cu deschidere, bucurie și îndrăzneală.
Dansatorul și coregraful Lorca Massine s-a născut la New York și a început studiul artei coregrafice alături de tatăl său, renumitul maestru rus de balet Léonide Massine, care îi prevedea deja un parcurs strălucit. Cariera sa artistică și-a găsit împlinirea atât în ipostaza de prim balerin pe marile scene europene, precum și în calitate de coregraf, începând să monteze spectacole la doar 18 ani, înscriindu-și ulterior creațiile în repertoriile de balet ale Metropolitan Opera, Covent Garden, Teatro alla Scala, Teatro dell’Opera di Roma, Teatro la Fenice (Veneția), Teatro San Carlo (Napoli), Teatro Carlo Felice (Genova), Opéra National de Paris, Staatsoper Hamburg, Teatrului Mare din Varșovia, Opera Națională din Sofia, Arena di Verona sau Odeonul lui Herodes Atticus din Atena ș.a Baletul ”Zorba”, pe muzica lui Mikis Theodorakis reprezintă încununarea creației sale coregrafice, în care Lorca Massine a și dansat rolul principal.
Premiera sa absolută a fost montată pe Arena di Verona, în 1988, fiind ulterior montată și la Roma, Varșovia, Atena, Sofia, Torino, Vilnius ș.a. A fost prezentată în cadrul a diverse turnee și festivaluri internaționale, devenind accesibilă unui număr de peste 3 milioane de spectatori entuziaști din aproximativ 30 de țări de pe mapamond.
”Grecia Antică, Grecia modernă și, în fapt, toate formele de elenism m-au hrănit încă de când eram adolescent. Personajul lui Zorba este, în esență, o extensie a lui Dionis – reprezentantul mișcării, al vitalității, care sfidează raționalul și toate tipurile de îndoctrinare pe care, oricum, nimeni nu i le poate ascunde. El este adevărul pur al omenirii cu toate virtuțile și viciile sale, exponentul mentalității mediteraneene însuflețite de căldura soarelui și liberă ca vântul, în vădit contrast cu logica și gândirea occidentală.
Este aproape imposibil să reziști farmecelor dansului, când acesta devine la fel de necesar ca oxigenul. În acel moment se petrece miracolul fuziunii între mișcare și viața însăși. Totodată, captivanta idee a nemuririi m-a marcat într-o asemenea măsură, încât a trebuit cu orice preț să o transpun în ipostază coregrafică.
Chiar și acum, la 30 de ani de la nașterea baletului Zorba și după mii de reprezentări pe patru continente, audiența încă reacționează cu sensibilitate la contactul cu acest imn al vieții, bucurându-se, împreună cu mine, de rolul catartic al artei dramatice.” Lorca Massine
Acest ”imn al vieții” a provocat o senzație ce urma să facă istorie, declanșând explozia fără precedent a încasărilor din întreaga lume, printr-un balet și o capodoperă simfonică adaptată de M. Theodorakis după coloana sonoră creată inițial pentru celebrul film cu Anthony Quinn. Fascinantul stil de viață grecesc a acaparat inimile publicului odată cu ecranizarea filmului ”Zorba Grecul” din anul 1964, dar și prin intermediul musical-ului ”Zorba”, prezentat în premieră la 16 noiembrie 1968 pe scena Imperial Theatre de pe Broadway – nominalizat un an mai târziu pentru opt premii Tony.
Într-o completare armonioasă, baletul scris în 1987 de Mikis Theodorakis, în coregrafia lui Lorca Massine, a conferit la rândul său operei lui N. Kazantzakis dimensiunile unui mit, de mare impact și în zilele noastre. Parcursul coregrafic expus de Massine redă dramele celor cinci personaje principale cu o expresivitate impresionantă, susținută de muzica autentică și dinamica impresionantă a dansului. Muzica spectacolului aduce atribute revoluționare, precum le numește coregraful, reprezentând o fuziune de stiluri, de la cel folcloric la stilul neo-clasic, modern ori de esență jazzistică pe alocuri, adresată însă orchestrei clasice. Toate redau cu transparență o culoare locală unică și un aer mereu proaspăt, menținut de-a lungul tuturor acestor ani.
Cu fiecare nouă reprezentație Baletul ZORBA continuă să spună povestea acestui fascinant personaj, un om al contradicțiilor și un suflet liber, care își trăiește viața după propria filosofie. O poveste despre dragoste, prietenie, pasiune, în care ne regăsim cu toții. De la Paris la Rio, de la Roma la Buenos Aires, Israel, Australia și Orientul Mijlociul – aplauzele fulminante și entuziasmul publicului vor răsuna și în Piața Unirii din Cluj-Napoca, cu ocazia grandioasei și memorabilei încheieri a Stagiunii 2016-2017 a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca!
OPERA APERTA este un proiect de tradiție pentru cetatea clujeană, devenit celebru grație succeselor lirice ale edițiilor sale anterioare: Opera Aperta 2016 a uimit cu spectacolul de balet ”Lacul lebedelor” montat pe apă, pe o scenă special amenajată pe Lacul Chios al Parcului Central din Cluj, pe data de 11 iunie 2016, în contextul artistic emoționant al unui eveniment aclamat internațional, ce a reunit un public de peste 11.000 de spectatori care au vibrat la unison pe celebra partitură semnată de P. I. Ceaikovski; impresionante au fost, de asemenea, spectacolul extraordinar de operă în aer liber ”Nabucco”, de G. Verdi și Concertul de muzică spaniolă ”La Negra Noche”, organizate în luna iulie 2016 în Piața Unirii din Cluj-Napoca, spațiu ce a găzduit și mai vechile ediții Opera Aperta (cu spectacolele ”Carmen”- 2015 și ”Aida”- 2014), aplaudate îndelung de numerosul public, tânăr și matur, român și străin, meloman ori aflat în fața primelor sale descoperiri lirice – toți iubitori clasici sau moderni ai frumosului, acaparați de magia artei lirice.
O inițiativă culturală ce oferă în fiecare an publicului larg magia artei lirice în centrul cetății clujene, ”Opera Aperta” se adresează publicului larg, oferind tuturor spectatorilor invitația deschisă, cu acces liber, la spectacole și gale de operă, ori spectacole de balet montate pe scena neconvențională a pieței publice, în spații alternative regăsite de Opera Națională Română din Cluj-Napoca și colaboratorii săi artistici, în avântul de revenire în stradă, în centrul și sufletul comunității locale, din dorința de a crea și împărtăși artă în mod plenar. Opera Aperta are ca principal deziderat readucerea artei mai aproape de publicul său, fidel sau amator, într-un context întru totul deosebit, reconfirmându-i statul inedit care îi permite desăvârșirea pe orice scenă, în interiorul sau înafara sălii de spectacol.
Intrarea la ambele evenimente este liberă.