“Eu nu mă pricep la scris.” De câte ori am auzit propoziția asta în ultimii ani? Cam de la fiecare om cu care am avut ocazia să mă întâlnesc. Toți avem impresia că abilitatea de a scrie e un fel de superputere rezervată doar supereroilor, dar asta nu ne împiedică să butonăm telefoanele deștepte mai ceva decât dactilografele din epoca de aur. Un articol de Liviana Tane, fondator The Nest.
Stăm pe Facebook, trimitem mailuri, scriem prezentări, proiecte, fel de fel de documente mai mult sau mai puțin oficiale, fără să ne punem problema calităților narative. Scrisul nu doar că e pentru oricine, dar a devenit deja de multă vreme parte din rutina zilnică. Mai e doar un pas până la punctul în care să începem să înțelegem că, dacă e bine antrenat, scrisul poate chiar să genereze… profit! Pentru că nu ține de talent, ci de exercițiu.
Părinții încă ezită să-și încurajeze copiii să aleagă meserii care au legătură cu un domeniu atât de abstract precum cel al cuvintelor, fără să știe că sunt extrem de căutate pe piața muncii și, mai ales, că sunt în general mult mai bine plătite decât abilitățile profesionale clasice. Iată doar câteva dintre meseriile în care se pot face bani frumoși… din vorbe.
1. Redactor– găsește și pune în scris, cât mai clar și complet, informații de interes public. Nu e obligatoriu să ai studii de jurnalism ca să fii redactor într-o televiziune sau agenție de știri, la radio, în presa tipărită sau online. Cu o cultură general solidă și capacitate de sinteză a informației, e suficient să cunoști rigorile și stilurile jurnalistice.
2. Editor– este una dintre pozițiile de mare responsabilitate într-o redacție, pentru că editorul coordonează strategia de conținut a produsului media pentru care lucrează (televiziune, radio, presă print sau online). Ca editor, trebuie să ai capacitate de analiză și sinteză în așa fel încât să recunoști și să prioritizezi informațiile care sunt de interes pentru publicul tău țintă. Este cel care decide forma finală în care o informație este împachetată pentru difuzare.
3. Copywriter– concepe textele reclamelor, campaniilor publicitare, a promo-urilor TV sau descrierile de pe site-uri. E un job potrivit pentru tine dacă scrii cu ușurință texte scurte și convingătoare, care să conducă cititorul în direcția dorită, de obicei, achiziția unui produs sau serviciu. Simțul umorului intră în fișa postului și îți transformă munca în distracție.
4. Documentarist– caută informaţii și pregăteşte materiale care vor fi folosite în proiecte complexe. Trebuie să ai abilități de cercetare și investigație foarte bune, să găsești informația relevantă pentru subiectul la care lucrezi. Munca de documentarist își dovedește însă utilitatea și ale domenii decât scriitura, pentru că îți dezvoltă reflexul de a verifica orice tip de informație înainte de a o folosi ca atare.
5. Blogger/vlogger– la limita dintre jurnal și jurnalism, bloggerul a devenit în ultimii ani o figură cu influență în spațiul virtual, un soi de antreprenor în domeniul scriiturii. Fie că are un canal propriu pe care publică, fie că furnizează conținut pentru diverse platforme media, bloggerul este un fel de redacție în sine: cumulează cunoștințe de marketing digital, să știi să construiești mai multe tipuri de materiale (infografice, ghiduri, e-book-uri etc) și, ideal, să te pricepi și la făcut fotografii și video-uri.
Înainte să te străduiești să obții unul din job-urile de mai sus, încearcă să afli cât mai multe despre cum e să lucrezi în domeniu de la oameni care sunt deja acolo. Intră în comunități dedicate, interacționează cu posibilii tăi colegi de breaslă și află care sunt provocările cu care se confruntă, ce presupune munca lor de zi cu zi și care sunt perspectivele de viitor ale domeniului.
Dacă îți place să scrii, dar simți nevoia de îndrumare ca să faci asta mai bine, alege un curs de Creative Writing. Urmărește și evenimentele noastre și participă la întâlnirile cu profesioniști ai scrisului și comunicării.