Doina Vîlceanu, CMO ContentSpeed: „Pandemia a transformat încadrarea platformei de eCommerce de la un simplu canal de vânzare la infrastructură critică.”

0

Am stat de vorbă cu Doina Vîlceanu, CMO ContentSpeed, pentru a afla impactul pandemiei asupra domeniului lor de activitate, dar și despre cum s-au adaptat companiile la noul comportament de consum al românilor.

Ce impact a avut pandemia asupra domeniului vostru de activitate?

Cu siguranță, pandemia a reprezentat un moment de cotitură pentru multe afaceri, însă domeniul comerțului electronic a fost printre puținele care au avut creșteri spectaculoase. ContentSpeed este o companie care încă din anul 2003 oferă servicii complete pentru transformarea digitală a afacerilor tradiționale. Pandemia a transformat încadrarea platformei de eCommerce de la un simplu canal de vânzare la infrastructură critică.

 A crescut numărul cererilor de dezvoltare de magazine online în acest context?

În special, în perioada în care au fost închise mall-urile și magazinele, cumpărăturile online au devenit pentru mulți singura opțiune. O afacere care nu avea un magazin online era, practic, inexistentă. Evident, majoritatea companiilor care nu aveau niciun mijloc de a ajunge la client, a trebuit să ia decizii rapide de pivotare către eCommerce. Prin urmare și cererea de realizare de magazine online a explodat.

Un alt aspect important este că unele firme care aveau deja site-uri au realizat nevoia de a avea performanță în acest mediu, de aceea au crescut investițiile în comerțul online. Pentru noi, acest lucru a însemnat o triplare a numărului de solicitări. Am redimensionat echipa pentru a-i putea ajuta și pe utilizatorii existenți ai platformei ContentSpeed care au avut nevoie de noi funcționalități sau creșterea resurselor alocate pentru a putea face față volumului de vânzări online.

Din ce domenii de activitate au apărut cele mai multe cereri noi?

Cele mai multe solicitări au venit din nișele Pharma și FMCG, ale căror cifre de vânzări online au crescut și cu peste 1.500%.

Având în vedere faptul că pandemia ne-a făcut să stăm mai mult acasă, oamenii au investit în electrocasnice, birotică și papetărie, pet shop, produse cosmetice și de îngrijire personală, mic mobilier, home and deco, unelte de grădinărit, dar și dispozitive pentru work from home sau școală online.

Toate aceste tendințe s-au reflectat în cererile de magazine online cu profil specific pentru domeniile în creștere. Însă, producătorii și companiile de distribuție care au rămas cu mult mai puține canale de desfacere au fost cea mai plăcută surpriză. Nevoile lor de transformare digitală sunt mult mai complexe, iar noi suntem deschiși oricărei provocări.

De ce investiție este nevoie pentru a-ți construi un magazin online la cheie?

Sunt multe costuri asociate cu deschiderea unui magazin online, de la achiziționarea unui domeniu, modificările administrative, taxe și comisioane către furnizorii de servicii terțe până la stocurile de marfă și documentarea catalogului de produse. Însă, dacă ne referim la investiția în implementarea tehnică și de design, atunci depinde de complexitatea afacerii și de planul strategic de dezvoltare. Prin urmare, costul magazinului online în sine depinde, în primul rând, de specificațiile tehnice, de integrările și de funcționalitățile pe care dorim ca magazinul online să le aibă. Investiția va depinde de nevoile pe termen scurt și mediu. Important este să pornești de la o listă de funcționalități obligatorii la lansarea magazinului online.

Pentru un debut în online când ai puține produse și îți dorești doar o integrare cu un curier și un procesator de plăți online investiția se va situa în jurul a 1.000 de euro. Varianta ideală este să închiriezi o platformă în varianta SaaS (cum este și varianta StartUP de la ContentSpeed) cu abonamente lunare accesibile la început de drum.

Dacă vorbim despre o afacere stabilă cu fluxuri complexe de business care necesită integrări cu software-ul de gestiune / ERP, CRM, WMS, automatizări ale proceselor interne, vânzări internaționale, marketplace propriu sau aplicație de mobil, atunci și investiția este una mai consistentă și pornește de la 8.000 – 10.000 de euro fără limită superioară. Totuși, vestea bună este că, de obicei, deschiderea unui magazin online nu se va compara cu deschiderea unui nou magazin fizic din punctul de vedere al costurilor.

Cât durează procesul?

Procesul de deschidere a unui magazin online decurge rapid, mai ales din momentul în care beneficiarul are toate informațiile și livrabilele pregătite. Ne referim aici inclusiv la fișierele cu descrierile de produse, imagini, prețuri, caracteristici etc.

Dacă toate aceste informații sunt pregătite, putem lansa un magazin online în varianta StartUP în aproximativ 2 – 3 săptămâni. Pentru proiectele complexe durata medie de implementare este de 3 luni.

Ce presupune mentenanța unui magazin online?

Având în vedere cât de dinamic este mediul online, magazinul online trebuie să fie mereu la zi. Google își schimbă mereu algoritmii de indexare, se schimbă legislația (a se vedea GDPR), apar noi trenduri în materie de funcționalități, design sau marketing. Mai apoi, intervin nenumăratele actualizări ale propriilor platforme efectuate de către furnizorii de curierat, plăți și creditare, gestiune și multe altele. Un site lansat astăzi, poate deveni învechit chiar și în 2 – 3 luni. Prin urmare, mentenanța unui magazin online este obligatorie.

Este recomandat să nu colaborați cu furnizori care nu oferă servicii de întreținere și îmbunătățire ulterioară.

Este recomandat ca mentenanța să fie făcută in-house sau externalizată?

Din momentul în care se apelează la o platformă specializată de eCommerce, recomandăm ca mentenanța să fie lăsată în grija specialiștilor din echipa tehnică a furnizorilor. Sunt necesare mai multe tipuri de specializări IT pentru a putea face mentenanța completă a unui site, aceasta traducându-se în costuri inutile. În plus, un programator care lucrează pentru sute de proiecte va avea mult mai multă experiență și know-how din domenii conexe decât unul intern. Programatorii interni vor customiza excesiv plaforma, fapt care va duce în viitor la imposibilitatea unor update-uri și expunerea la riscul pierderii singurelor persoane care știu să opereze modificările sau dezvoltările ulterioare. Prin externalizarea serviciilor tehnice, acoperi riscurile operaționale printr-un contract, scazi costurile, crești nivelul de know-how și îți eliberezi echipa internă pentru sarcinile cu adevărat importante ale operării unui business online: strategie, planificare, administrare site și comenzi.

Cum ajută construirea și a unei aplicații de mobil pentru magazinul tău online?

Datorită faptului că traficul de pe dispozitivele mobile a ajuns și la 80% pentru multe verticale de business cum ar fi: fashion, beauty, produse de uz casnic și alimente, un magazin online cu design responsive nu mai este suficient. Aplicațiile de mobil native au funcționalități specifice, dar și un UX și UI care fac achizițiile online mult mai facile. Permite funcționalități avansate pentru rezervarea produselor în magazinele fizice și integrarea cu Google Maps sau Waze, scanarea codurilor de bare și alerte pentru repetarea comenzilor anterioare.

Un mare avantaj este că poți trimite notificări Push prin aplicația de mobil și acestea ajută foarte mult la organizarea de promoții de impact limitate în timp. Mesajul trimis va apărea direct pe ecranul telefonului mobil al clientului, pe când într-un magazin online trebuie să apelezi la newslettere sau SMS marketing.

În aplicația de mobil clientul este mereu logat, ceea ce face comunicarea mult mai facilă, crește gradul de fidelizare și recurența comenzilor. Toate aceste lucruri duc către o profitabilitate crescută a afacerii.

Fiind permanent interesați să oferim toate opțiunile competitive pentru clienții noștri, ContentSpeed a lansat în 2020 Alegra Mobile Shop – o aplicație de mobil nativă B2C și B2B integrată cu propriul Magazin Online sau Portal B2B.

Ce preferă mai mult utilizatorii/ cumpărătorii români online?

Cumpărătorii români urmează tendințele de pe piața globală și preferă să cumpere online, în special următoarele tipuri de produse: electronice și gadgeturi, electrocasnice, jucării, articole sportive, cărți, cosmetice și produse pentru curățenie și igienă.

Însă, pe parcursul anului 2020 s-a remarcat un apetit crescut pentru comenzi online și în alte domenii precum: fashion, mobilă și decorațiuni, alimente și produse farmaceutice. Cu siguranță, mulți români au plasat prima comandă online în timpul pandemiei, iar odată descoperită comoditatea și timpul economisit, acest comportament de consum se va menține și ulterior.

Ce s-a schimbat în eCommerce în ultimii ani în România?

Momentul de cotitură îl reprezintă anul 2020, care a accelerat cu 4 – 5 ani transformarea digitală în toate domeniile. Astfel, și piața de eCommerce din România a fost influențată puternic de impactul pe care l-a avut anul trecut.

În anii anteriori existau firme care înțelegeau necesitatea de fi prezenți în eCommerce, însă nu toate afacerile erau deschise pentru comerțul online. Aceste rețineri față de eCommerce au fost spulberate în 2020 și putem spune că este un moment de deschidere maximă către digitalizare.

Totodată, este necesar să înțelegem comportamentul consumatorului care, în mod cert, s-a schimbat pentru totdeauna. Multe cumpărături s-au mutat în online. Prin urmare, recomandăm ca toate afacerile ale căror produse pot fi vândute online să facă pașii către eCommerce cât mai curând.

Cât de mult contează, post realizarea magazinului, campaniile de promovare online?

În lipsa unei strategii și a unui buget de marketing, rezultatele în vânzări nu vor fi pe măsura așteptărilor. De exemplu, putem asocia acest lucru cu deschiderea unui magazin într-un vârf de munte și așteptarea clienților. Generarea traficului este prima condiție obligatorie a succesului online. Dacă nu ești un mare brand cunoscut offline, va trebui să investești în aducerea traficului pe site.

Firmele cu un plan de business solid, o gamă atractivă de produse și prețuri competitive vor ști cum să-și promoveze afacerea în mod profesionist atât offline, cât și online. Din păcate, adesea marketingul este văzut ca o cheltuială, când, de fapt, el este o investiție ce generează venituri pentru magazinul online.

Încă de la finele anului trecut, am înțeles că foarte multe companii au nevoie de transpunerea strategiei de marketing și comunicare în online. Companiile medii și mari au departamente de marketing specializate în comunicarea tradițională, cum ar fi: târguri, expoziții, promoții IKA la raft, pliante și broșuri. Însă, le lipsește experiența în canalele digitale. Astfel, sub umbrela Digital Factory ne-am aliat cu consultanți de business și agenții de marketing pentru a putea oferi servicii full service de consultanță în transformarea digitală a afacerilor tradiționale.

COMENTARII: