Echipa Food Waste Combat (FWC), în colaborare cu Banca pentru Alimente București și LIDL România, a lansat ieri în mod oficial prima bancă de alimente a Clujului. Partener de lansare a fost Radio România, care a și găzduit evenimentul.
Este a doua bancă de alimente din România și a fost creată după desfășurarea unui program pilot de aproximativ 7 luni, început în primăvara acestui an, timp în care au fost salvate de la aruncare aproximativ 7 tone de alimente.
Banca de alimente presupune redirecționarea mâncării în surplus de la donatori către beneficiarii lor finali, un spațiu fizic autorizat și o dubiță de transport avizată să transporte variate categorii de alimente.
Este totodată și un model de bune practici în combaterea risipei alimentare. Va funcționa după principiile FEBA (Federația Europeană a Băncilor de Alimente) și va contribui la combaterea risipei și la reducerea sărăciei și a excluziunii sociale în mod nediscriminatoriu.
Banca de alimente din Cluj este sprijinită de Banca pentru alimente București și face parte din Institutul pentru Cercetări în Economie Circulară şi Mediu “Ernest Lupan”.
La evenimentul de lansare au fost prezenți reprezentanți ai marilor lanțuri de retail din România, reprezentanți ai producătorilor locali, lideri de ONG-uri și fundații de caritate, instituții locale, dar și business-uri care doresc să sprijine acest proiect pe termen mediu și lung.
Prin discursurile celor prezenți, a fost prezentată perspectiva mai multor actori implicați în redistribuirea produselor alimentare în surplus, pornind de la donatori și încheind cu beneficiarii acelor produse.
Reprezentanții sponsorului acestei bănci și coordonatorul băncii pentru alimente de la București au anunțat la eveniment că vor să sprijine o rețea de bănci de alimente în România, în marile orașe și nu numai.
Totodată, întâlnirea a fost și o ocazie bună ca donatorii și beneficiarii de surplus să se cunoască și să schimbe păreri valoroase pentru colaborările viitoare.
Membrii echipei de proiect i-au întâmpinat pe invitații lor la Casa Radio cu gustări energizante pregătite chiar de ei din alimente salvate de la risipă și din produse locale, servite în pahare reutilizabile și farfurii comestibile.
Ce spun membrii FWC despre acest proiect
“De ce ne trebuie o astfel de bancă? Surplusul de alimente există în fiecare zi (minim 420 tone de mâncare doar în retail zilnic) și în prezent acea cantitate ajunge la gunoi, în vreme ce 5 milioane de români trăiesc în pragul sărăciei. Noi ne propunem să recuperăm produsele excedentare de la agenți economici pentru a le distribui gratuit persoanelor în nevoie. Dar nu vrem să legitimăm surplusul prin asta, doar să-l ținem sub control și să contribuim la reducerea lui în timp. Am testat acest proces vreme de 7 luni. Risipa nu e un mit și nici un moft al vesticilor. E o realitate românească, cruntă și absurdă, ce se petrece la doi pași de noi, în fiecare zi”, afirmă membrii echipei Food Waste Combat.
Pe cine ajută banca de alimente: ONG-uri clujene care oferă servicii de asistență copiilor și tinerilor nevoiași, persoanelor cu dizabilități, vârstnicilor aflați în sărăcie, familiilor defavorizate și alte categorii. Legăturile se stabilesc doar între persoane juridice donatori și beneficiari cu personalitate juridică.
Surplusul poate proveni de la produsele care prezintă erori de ambalare, etichetare și gramaj, de la activitățile promoționale încheiate, mostrele gratuite sau produse catalogate la calitatea a II-a, produsele care sunt consumate doar într-o anumită perioadă a anului, rămase în urma schimbării strategiei de marketing, aflate în apropierea datei de scadență (mai mare de 24 de ore).
Pentru că funcționează pe baza de voluntariat și finanțări private, se încurajează implicarea comunității locale, fie prin donații financiare (persoane fizice, juridice sau facilități fiscale), fie prin activități de voluntariat.
Marea miză a evenimentului de ieri a fost popularizarea băncii de alimente în rândul comunității clujene, dar și atragerea de noi donatori de surplus. În prezent, banca are o rețea comercială și o cooperativă agricolă ca donatori și aproximativ 11 organizații beneficiare.
Până în 2019, urmărește să atragă cât mai mulți furnizori din domeniul alimentar, minimum trei constanți în următorul an și să ajungă la cel puțin 300 de beneficiari recurenți. Echipa poate fi contactată la adresa wastecombat@gmail.com pentru demararea oricărui parteneriat care să ajute banca de alimente (donații în bani ori surplus).
Proiectul Food Waste Combat este susținut de Lidl prin proiectul Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun. Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a-și îndeplini promisiunea cu privire la calitate și în același timp de a asigura viitorul pentru Lidl și pentru societate. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, în cadrul celor 5 piloni centrali ai strategiei sale de responsabilitate socială: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.
Food Waste Combat, un proiect JCI Cluj
Food Waste Combat este o inițiativă a ONG-ului JCI Cluj. JCI este o platformă de oportunități de dezvoltare prin care tinerii sunt sprijiniți să creeze schimbări pozitive în comunitatea în care trăiesc.
Proiectul Food Waste Combat își propune să informeze, să educe și să crească nivelul de conștientizare asupra problemei risipei alimentare, dar și să reducă această risipă.
Pe lângă crearea unei bănci de alimente și campaniile de educare din școli și restaurante,proiectul caută să schimbe activ comportamentul de consum al românilor.
Membrii proiectului răspund la întrebări precum “de ce cumpărăm mai mult decât avem nevoie, de ce e asta o problemă a fiecăruia din noi și cum putem să reducem risipa?”.
Detalii despre proiect și despre evenimente viitoare Food Waste Combat găsiți pe pagina oficială de Facebook, Food Waste Combat.