“Nu e treaba nimănui că tu a trebuit să înveți să scrii, lasă-i să creadă că te-ai născut cu acest talent” – spunea Ernest Hemingway. Scrisul e pentru oricine, nu trebuie să fii scriitor pentru asta. Dar poți să devii, chiar dacă, în realitate, puțini scriitori trăiesc bine doar din drepturile de autor, cu atât mai puțin în România, unde nici legislația nu le este întotdeauna de ajutor. Unii au găsit o soluție pe piața internațională unde, dacă alegi nișa potrivită, poți să scrii în engleză sau să-ți traduci cărțile și să ți le publici singur pe platforme cum este Amazon.
Cu niște abilități suplimentare de PR, îți creezi o comunitate de fani și îți promovezi cărțile. Există și alternativa ghostwriter, așa cum a fost J.R. Moehringer pentru Andre Agassi și memoriile sale – “OPEN”. Nu știm ce onorariu a primit, dar știm sigur că munca n-a fost ușoară: a fost nevoie de 3 ani de muncă și de 8 variante până să ajungă unul dintre cele mai citite volume ale ultimilor ani.
Sau poți să alegi ceva mai lejer: iată alte cinci meserii care te pot ajuta să faci bani din scriitură:
- Grant/ proposal writer – un domeniu care prinde tot mai mult contur în ultimii ani în România, mai ales de când au început să fie dezvoltate proiectele finanțate din fonduri europene. Nu oricine are o idee de proiect are întotdeauna capacitatea să o detalieze pe înțelesul tuturor. Un grant writer poate traduce ideea unui inițiator pe limba unei instituții donatoare, conform obiectivelor cărora trebuie să se alinieze. Trebuie să cunoști domeniul de care este legat proiectul, cerințele liniei de finanțare și particularitățile finanțatorilor.
- PR– promovează activitatea unui brand către publicul țintă. Trebuie să știi cum funcționează media și cum să împachetezi informațiile în așa fel încât să trezești interesul publicului general sau al jurnaliștilor. În plus, e bine să-ți placă petrecerile și oportunitățile de socializare, pentru că abilitățile de networking sunt obligatorii în această meserie.
- Content marketer– scrie articole cu scopul de a crește vizibilitatea și credibilitatea unui brand (personal sau al unei companii). De asemenea, concepe și implementează o strategie de comunicare, de regulă pentru companii, în funcție de obiectivele de business ale acestora. E foarte important să ai noțiuni de marketing, SEO și Google Analytics. Poți fi content marketer într-o companie, agenție de inbound marketing sau freelancer.
- Specialist Social Media– concepe o strategie editorială și conținut potrivit fiecărui canal social media în așa fel încât să crească numărul de followeri pe fiecare dintre acestea și să îi determine să interacționeze cu conținutul publicat.
- Scenarist– are cele mai multe lucruri în comun cu meseria de scriitor. Scrie scenarii pentru filme, seriale, reality show-uri sau emisiuni. În funcție de tipul de scenariu pe care îl scrii, trebuie să știi cum să creezi emoție pentru un potențial public cu textele tale.
Înainte să te străduiești să obții unul din job-urile de mai sus, încearcă să afli cât mai multe despre cum e să lucrezi în domeniu de la oameni care sunt deja acolo. Intră în comunități dedicate, interacționează cu posibilii tăi colegi de breaslă și află care sunt provocările cu care se confruntă, ce presupune munca lor de zi cu zi și care sunt perspectivele de viitor ale domeniului.
Dacă îți place să scrii, dar simți nevoia de îndrumare ca să faci asta mai bine, alege un curs de Creative Writing: venim în Cluj pe 4 martie, poți să te înscrii cu un mail la adresa team@thenestproject.ro (elevii și studenții beneficiază de reducere 50% din preț). Urmărește și evenimentele noastre și participă la întâlnirile cu profesioniști ai scrisului și comunicării.
Un articol de Liviana Tane, fondator The NEST.