În 2015, Cristian Gheorghe a pus bazele Sports Business Academy, prima platformă de profil de e-learning din România. A implicat în aceste cursuri oameni din televiziune în calitate de lectori, precum Costi Mocanu, Vali Moraru, Vlad Enachescu etc.,dar și nume internaționale precum fostul fundaș de la AC MILAN, Gianluca Zambrotta sau sportivi consacrați români precum Cătălin Moroșan, Elisabeta Lipă, Camelia Potec, Alexandru Dedu, Ana Maria Brânză, Irina Begu, Virgil Stănescu, Loredana Dinu,
Monica Roșu, Mihai Leu, Laura Badea, Valeria Van Groningen și Ciprian Marica. Tocmai de aceea, am decis să îi propunem un interviu despre planurile Sports Business Academy, prima academie specializată pe industria de sports business din Europa de Est.
Cristian Gheorghe, adică expert în marketing sportiv cu o experiență de peste 15 ani în domeniu, cu alți 8 ani în vânzări și cu un portofoliu de peste 480 de clienți. Cum arată o zi de muncă pentru tine și cât de lungă e lista de to do?
Lista mea de “To do” începe de acasă, atunci intru pe principalele zone de știri sportive și platforrmele de social media, de unde iau pulsul. După care ajung la birou și încep cu taskuri relativ simple, de rutină. În general orice sistem își fixează procesele în maximum 2 ani, vorbesc și de colectiv aici, iar în toate companiile în care am lucrat am depășit 5 ani ca stabilitate.
Din acest motiv, dacă apar urgențe, este ușor să operezi când echipa din spate funcționează deja fără tine.
În prezent eșți foarte prins cu workshop-urile proiectului tău de suflet “Sports Business Academy”. Când au început, până când țin?
De 9 ani începem la jumătatea lui octombrie, iar timp de 8 săptămâni, miercuri de miercuri, de la ora 18:00, strângem cele mai importante studii de caz și profesionișți din industrie pentru toți cei care vor să crească în materie de sports business.
Top informații de bază cu care rămâi în urma unui astfel de curs.
Cel mai important este faptul că poți să reușeșți și tu modele de lucru, elemente de care să ții cont în comunicarea cu partenerii, să gestionezi obstacolele care pot să apară și să faci structura de la care poți să începi construcția ta în sport.
Cum ai convins nume internaționale mari să vină în calitate de speakeri la cursurile Sports Business Academy?
Proiectul nostru a reușit să coaguleze experiențele celor mai mari campioni din România, dar și experți din afara țării sau mari campioni mondiali.
Dacă vorbim de experți, anul acesta avem lansare de carte și Masterclass în football management cu Simon van Kerckhoven, un expert care deține un fond de investiții în sport și fost consultant al City Group/Man City. Acest moment a fost planificat pe parcursul a doi ani, doar pentru că știam că urmează să publice cartea și ne-am dorit să fim prinși în planul lansării ei. Despre Zambrotta sau Ravanelli, adică un deținător de Cupă Mondială și un deținător de Champions League, nu pot să spun decât că totul s-a întâmplat în mai puțin de 30 de zile și cu o planificare milimetrică. Fără să ne vedem la momentul în care au fost live cu noi. Nu o să uit niciodată faptul că am comunicat 2 luni prezența lor în program, fără să am două cuvinte cu ei, dar la absolut toate momentele planificate să fim împreună ca și cum ne-am fi cunoscut de o viață.
Fiind un domeniu atât de nișat, ți se pare că este mai greu să atragi atenția în jurul cursurilor sau tocmai unicitatea acestui proiect îl face mai interesant pentru publicul larg?
Suntem nișați, am depășit bariera celor 2000 de cursanți, dar totuși mi se pare mult mai ușor să înveți marketing sau project management prin intermediul exemplelor din sport. Este mult mai ușor să înveți când găseșți exemple din lumea reală.
Există totuși un paradox în România. Mulți suporteri, zgomot în jurul subiectelor sportive, dar tăcere când vine vorba de domeniul în care activezi, de marketing sportiv. De ce? Cum schimbi tu acest lucru?
Întrebarea ta are deja o parte din răspunsul meu, tocmai pentru că este zgomot și în același timp tăcere, a trebuit să construim de la zero tot ce înseamnă componenta românească de marketing sportiv. Am reușit să introducem ca materie de studiu și manual Marketingul Sportiv în ASE începând cu 2015 și, tot din același an, am demarat în paralel Sports Business Academy, locul unde poți “să furi meserie” de la profesionișți din industrie și mari campioni.
Ce joburi pot tinerii să aibă în domeniul sportiv? Sau care sunt cele mai căutate joburi în domeniul acesta?
Toți cei care se intersectează cu sportul se simt patroni peste echipele pe care le iubesc, de aici și vorba: “la fotbal și politică toată lumea se pricepe”. În acest moment orice tânăr poate să facă strategie în zona de social media și comunicare sau poate fi organizator de evenimente sportive.
Cum ți-ai format echipa la Sports Business Academy? Cine te ajută în acest proiect și business?
Suntem aceeași echipă de voluntari încă din 2015, iar după 9 ani, vorbim ca și cum am fi în prima zi. Ne simțim bine împreună și greșim tot împreună. Ne-am format organic ca echipă încă din 2012, moment în care am reușit să facem primele studii de merchandising și ticketing, studii care sunt cuprinse în manualul din ASE.
Tu cum ai făcut pasul către marketing sportiv?
Încă din primul an de facultate m-am îndrăgostit de partea de publicitate, am ajuns să fac echipă din prima organizație studențească dedicată industriei, iar dacă adăugăm pasiunea pentru sport din copilărie, încep să apară primii pași în marketing sportiv. Două file pline cu idei și strategie, am bătut la ușa unui club, presărați și ceva noroc și am început să aplic ce scrisesem pe cele două file, doar că din poziția de manager al unui club de fotbal.
Cu cine ai vrea să colaborezi din domeniul sportiv și încă nu ai reușit să întâlnești deocamdată? Din România și din străinătate.
Mi-ar plăcea să am câte o săptămână la Real Madrid, Barca, Bayern sau ManCity, nici nu contează departamentul. Suntem în alt univers acolo. Sunt foarte multe nume mari pe lista mea pe care aș dori să le întâlnesc sau mi-aș dori să îi avem invitați, de la Ancelotti, la David Beckham, până la Guardiola.