Nu poți avea o creștere sănătoasă a membrilor din echipa ta și mai ales a eficienței și a rezultatelor la nivel de departament, fără un climat securizant din punct de vedere profesional, adică bazat în primul rând pe relații profesionale sănătoase.
Nu e tocmai ușor să realizezi acest deziderat, când mai ales echipa pe care o coordonezi este destul de neomogenă, trebuie să admitem și acest aspect, situație frecvent întâlnită în mediile profesionale.
Fără un set de principii sau de piloni, succesul nu este decât unul de fațadă, formal, care poate avea în spate multă presiune, tendința și obligativitatea că te afli la un job și că trebuie să îți faci pur și simplu „treaba” sau să „vânezi” îndeplinirea unor target-uri.
Cu cât am conștientizat mai mult fiecare dintre acești piloni, cu atât am știut dacă locul meu într-un context profesional va fi pentru o perioadă determinată sau fără a-mi stabili un interval.
La începutul traiectoriei și devenirii noastre profesionale poate nu avem astfel de repere, dar odată ce le-am descoperit consider că e firesc să nu ne abatem de la ele…și să știm ceea ce avem de oferit și mai ales cui.
Cel mai important pilon din fundație este reprezentat de respect…și nu acel respect formal, ci autentic, care poate fi testat mai ales în momentele tensionate, conflictuale, atunci putem vedea adevăratele mize și resurse care se pot descărca…uneori nu în formele cele mai dezirabile și etice.
Integritatea – componenta care asigură sentimentul de stabilitate și coerență mai ales în momentele de incertitudine, în care mai avem unele mici scăpări…momentul test în care avem ocazia dacă suntem validați.
Ponderea cea mai mare aș acorda-o aprecierii, umane, colegiale, de expert. Recunoașterea și reafirmarea acestuia mai ales în momentele de stagnare sau de ce nu, de criză sau redefinire profesională. Aprecierea sinceră poate crea „minuni”, contribuind inclusiv la un grad de implicare mai mare, chiar peste așteptările setate sau cele prescrise de fișa postului.
Condiția e ca aceasta să fie sinceră și să fie în beneficiul persoanei căreia îi este adresată, mai ales în momente de vulnerabilitate precum cele enunțate, lucrul care se va reflecta și la nivelul echipei.
Aprecierea sinceră poate detensiona, repune lucrurile pe un drum potrivit, poate genera noi resurse în membrii echipei, noi idei, noi target- uri.
Aprecierea, consider că face parte din ADN-ul structurii noastre umane și este absolut firesc ca la unele intervale să știm „cum mai stăm” la acest capitol..indirect este legată de recunoaștere și validare. Indiferent câtă –vechime/experiență am avea pe un post, un moment sincer de apreciere din partea managerului – e binevenit cu efecte pozitive.
Aș îndrăzni să afirm ca liderii să nu uite niciodată faptul că, cei care se află în „subordinea” lor, și toate interconexiunile mentale, emoționale și relaționale care se transferă și se formează în interiorul unei echipe nu reprezintă decât un „schimb” și o consecință firească a unui legi destul de simple…ceea ce oferim, primim!
Despre autorul articolului, Daniela Anton
Cu o experiență de 5 ani ca profesor de psihologie și consilier psihopedagog în învățământul preuniversitar și 3 ani în calitate de psiholog în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, sunt o persoană iubitoare de oameni, frumos, de motivarea și implicarea celorlalți în activități cu rol de conștientizare și sensibilizare a unor aspecte despre care nu întotdeauna s-a vorbit. Preocupată de dezvoltarea personală și profesională, consider că doar lucrând cu noi înșine îi vom putea asista și îndruma pe ceilalți în procesul devenirii lor.
Pasiuni: lecturile, scrisul, călătoriile.
Coordonator proiectul „Seri Pozitive Bacău”– proiect adresat comunității.