Un interviu cu Adina Foldager, specialist în puericultură și fondatoarea brandului Adinish, despre antreprenoriat și evoluția acestui domeniu extrem de dinamic.
Cum ai început să fii pasionată de puericultură?
Activitatea mea în acest domeniu nu a început ca o pasiune. În căutarea unui job, am ajuns în această industrie. Proiectul a devenit cu timpul o pasiune, o muncă căreia m-am dăruit în întregime. Au urmat diverse promovări, ceea ce au dus la expertiză mea la nivel internațional. La un moment dat, am ajuns și utilizatoarea produselor datorită copiilor.
Unde ai acumulat cea mai utilă experiență?
Cea mai utilă experiență am acumulat-o mereu din discuțiile cu consumatorii finali – fie cu viitori părinți în căutare de produse, fie cu famiile care deja dispuneau de produse și îmi ofereau feedback.
Cât de mult te-a ajutat faptul că ești mamă în dezvoltarea unui business de profil?
În cazul meu, aș spune că experiență profesională m-a ajutat în rolul de părinte, pentru că activăm în acest domeniu înainte de existența copiilor în viața mea. Discuțiile cu diverși experți de-a lungul carierei mele, dar și cu familiile cu care interacționăm în anumite situații m-au făcut să mă simt mult mai pregătită.
Când ai pus bazele brandului Adinish, cum era piața de profil din România?
Adinish este primul magazin de puericultură scandinavă din România și primul magazin de tip one stop shop premium din această țară, în devenire lanț de magazine. Activitatea noastră a început online, urmată de deschiderea showroom-ului din Bucureșți în 2020 și a celui din Cluj-Napoca în 2021.
Datorită unei puteri de achiziții reduse, în România se pune mult accentul pe produsele cu prețuri joase, dar, după cum se poate observa din evoluția noastră, în această țară există un public destul de larg de familii care apreciază produsele de calitate, inovația, siguranță și design-ul.
Ce a adus diferit Adinish pe piața locală?
Adinish este primul concept de puericultură scandinavă din România, premium, ce pune la dispoziție o gama vastă de produse pentru familii cu copii până la aproximativ 5 ani de zile. Adinish educă, colaborând cu diverși experți din domeniu și punând la dispoziție informații gratuite pentru viitorii părinți. Adinish este un business transparent, cu informații de calitate bazate pe o expertiză foarte vastă din acest domeniu. Ne-am dorit să oferim un concept nou în România, cu produse de înalta calitate și un service de relații cu clienții prompt, politicos, complet și orientat către gasirea soluțiilor potrivite nevoilor și situațiilor care, în cazul părinților, sunt de fiecare dată unice.
Cum s-a dezvoltat comportamentul cumpărătorului de profil?
Dacă la început de drum eram nesiguri de impactul pe care îl vom avea, la scurt timp conștientizăm că cerința pentru aceste produse există, însă produsele nu erau oferite. În baza rezultatelor noastre, dar mai ales în urmă discuțiilor cu clienții, observăm cum gradul de conștientizare și aprecierea pentru produsele de calitate crește. Din ce în ce mai multe familii pun accent pe sustenabilitate, evită folosirea plasticului, preferă materialele naturale și întreabă de certificările europene.
Cât de mult mizezi în dezvoltarea businessului pe educarea publicului? Cum o realizezi?
Foarte mult, pentru că de la înființarea Adinish am considerat că dacă părinții vor înțelege anumite aspecte de bază ce trebuie luate în considerare la achiziționarea produselor pentru copilașii lor, atunci vor afla că funcționalitatea, calitatea, materialele și inovația reflectă prețul. Niciodată, atât în online, cât și la showroom sau în explicațiile mele pentru mass media, nu am menționat că familiile ar trebui să achiziționeze aceste produse de la mine, pentru că doar eu am ceea ce caută ei. Mereu explic aspecte generale, ce înseamnă certificare GOTS, Oeko-Tex, cum să alegi un cărucior sau un scaun de mașină, ce materiale să folosești când începi diversificarea, prin ce teste au trecut jucăriile din lemn s.a.m.d.
Orice client care deține o astfel de înțelegere a produselor este un client câștigat, care eventual va achiziționa produse din portfoliul nostru sau altele similare. Rezultând astfel că această categorie, în ziua de azi în România – una premium – să fie mai apreciată, să iasă din nivelul de nișă și să devină normalitatea, așa cum în alte țări este.
Educăm prin articole de blog, prin live-uri, prin apariții mass media și colaborăm cu diverși experți în puericultură care să abordeze subiectele lor de expertiză. Aceste sesiuni le punem la dispoziția clienților noștri în mod gratuit.
Ce din puericultură scandinavă ar trebui neapărat preluat de părinții din țara noastră?
Nu sunt de părere că există o rețeta de „părinteală” sau că o anumită metodă este cea corectă și ne garantează un anume tip de copil. Dar, ca să enumăr câteva aspecte, cred că este important să nu încărcăm casă și spațiul copilului cu foarte multe jucării sau tot felul de achiziții fără sens. Să ne concentrăm pe produse educative, sustenabile, în culori monocrome și cât mai simple care nu îl obosesc pe cel mic. Aș recomanda să punem mai mult accent pe îmbrăcămintea tehnică, să le oferim copiilor libertatea de mișcare și să nu îi înfofolim pentru că, de fapt, îi facem mult mai vulnerabili la viroze. Să folosim cât mai mult jucăriile de rol, pentru a le permite celor mici să facă parte din rutina noastră zilnică. De asemenea, consider că nu ar trebui să ne reglăm viață în funcție de vreme. Deseori aud propoziții de genul: „Eu nasc în decembrie, oricum până în martie nu o să ies cu copilul afară”.
Genul acesta de abordare mă surprinde; în Scandinavia, unde vremea este foarte capricioasă, ar însemna să nu mai ieșim niciodată cu copiii afară.
Cu privire la ce subiect există încă reticențe majore? De ce? Și ce soluții crezi că există?
O reticență pe care o simțim este asupra prețurilor. Desigur, într-o țară cu un salariu mediu pe economie atât de scăzut, este normal să fie un subiect de discuție și desigur că ne-am asumat acest aspect. Cu atât mai mult că suntem primul concept de acest gen și venim pe piață cu o abordare nouă în domeniu. Prețurile noastre sunt cele recomandate de branduri și reflectă calitatea, durabilitatea, tehnologia, certificările, producția prietenoasă cu mediul înconjurător și faptul că nici o națiune nu este exploatată pentru a obține produsele. Soluția va veni în timp, sunt convinsă de acest lucru. În urmă cu 20 de ani plecam din țară, iar de atunci și până acum, România a trecut prin mari progrese. Îmi este clar că deseori nu vedem pădurea din cauza copacilor și nu putem observa îmbunătățirile, dar pentru mine este mai ușor să le apreciez pentru că pot compara trecutul cu prezentul și am posibilitatea totodată de a face comparății între țări. Veniturile oamenilor vor crește, asemenea și aprecierea lor pentru produsele de calitate. În mai 2022, Adinish împlinește 4 ani, iar noi observăm de la an la an schimbările în atitudinea clienților.
Care sunt planurile de dezvoltare?
În momentul de față există un showroom Adinish la Bucureșți și Cluj-Napoca și ne dorim să mai deschidem încă 4, de preferat în regim de franciză în orașele Iași, Timișoara, Constanța și Brașov. Începând cu 2022 ne concentrăm pe piața din Ungaria, un proiect amânat în 2021 din cauza pandemiei și a granițelor închise care nu ne-au permis un research aprofundat și stabilirea planului de afaceri.
Online sau offline? Cum vezi viitorul pieței de profil? De ce?
Online, dar susținut de offline. Este din ce în ce mai ușor și mult mai confortabil să comanzi online, să eviți aglomerația din trafic sau din magazine, dar unele decizii pot fi luate cu mai multă ușurință atunci când vezi și încerci produsul. Acesta este și motivul pentru care consider că este important să deschidem showroom-uri Adinish în orașele mari, pentru că atunci când investeșți în mobilier, în cărucioare, scaune auto și nu numai este important să simți materialele, greutatea produsului, fiabilitatea, plierea, funcționalitatea…Consilierea joacă un rol important pentru viitorii părinți care nu dispun de experiență.
Sunt încă mulți părinți care preferă să încerce articolele vestimentare înainte de a le achiziționa…și nu uităm nici de emoția primelor achiziții pentru bebeluși – un sentiment pe care online-ul nu ți-l oferă în egală măsură.
Cum vezi 2022 pentru domeniul tău de activitate?
Industria puericulturii este una mai puțin afectată de crizele financiare. Copiii se nasc, iar familiile mereu vor avea nevoie de produse pentru diversele etape de creștere a acestora.
Însă, în contextul pandemic, ne așteptăm la încă un an provocator, pentru că este foarte greu să faci rost de produse, să confirmi o dată a disponibilității, iar prețurile se majorează de nenumărate ori pe an, iar așa ceva nu se întâmplă înainte.