Bogdan Aron, 2Performant, despre piața de influencer marketing

0
Bogdan Aron, Chief Product Officer-2Performant, influencer marketing
Bogdan Aron, Chief Product Officer-2Performant, influencer marketing

Bogdan Aron, Chief Product Officer-2Performant, ne-a acordat un interviu despre piața de influencer marketing din România, dar și despre modul în care platforma pe care o reprezintă ajută companiile și influencerii să colaboreze mai ușor. 

Ce a stat la baza deciziei realizării acestei investiții?

Oportunitatea pe care o oferea piața, infrastructura 2Performant.com care facilitează contractarea, tracking-ul, colaborările și plățile, dar și listarea în platformă a brand-urilor și influencer-ilor în contextul implicării acestora în campanii de afiliere – sunt doar câțiva dintre factorii care ne-au fundamentat decizia de a intra pe această piață. În plus, segmentul e în sine încurajator, din moment ce piața de influencer marketing e în creștere la nivel global, iar România se grăbește să țină pasul cu aceste tendințe.

Deși nu e nou ca și concept (campaniile pe bloguri se fac și în România de cel puțin 10 ani), marketing-ul prin influencer-i a primit acest nume abia în ultimii ani. Industria înregistrează creșteri spectaculoase în ce privește interesul și bugetele pe care brand-urile le alocă pentru promovare.

Mai multe despre interesul global pentru influencer marketing în ultimii 5 ani conform Google Trends –  link

Potrivit Mediakix.com, piața de influencer marketing  a fost evaluată la peste două miliarde de dolari anul trecut şi ar urma să crească, într-o variantă optimistă, până la 10 miliarde de EUR in 2020 (link). Conform unui alt studiu citat de Forrester, doar piața de influencer marketing pe Instagram în Statele Unite ar trebui să ajungă la 2.38 de miliarde de dolari în 2019 (link).

Fenomenul ia amploare tot mai accelerat și in România, influencer-ii fiind aproape nelipsiți din campaniile brand-urilor mari. Dacă pentru 2017 Evensys a estimat piaţa locală la trei milioane de euro, în 2018 2Performant.com estimează că bugetele investite în acest tip de colaborări vor atinge 10 milioane de euro, iar în 2019 vor depăşi 18 milioane.

În legătură cu infrastructura noastră, încă de la inceput misiunea 2Performant a fost să conecteze business-urile din e-commerce cu generatorii de vânzări online și să-i ajute să lucreze ușor împreună din punct de vedere tehnic, comercial și legal. Marketing-ul se democratizează, o bună parte din job-urile clasice de la 9 la 5 vor dispărea și datorită (sau din cauza) evoluției tehnologice, oricine va putea să contribuie la marketing-ul oricărei companii din lume și să fie plătit pentru asta.

2Performant a dezvoltat întreaga infrastructură tehnică, legală și comercială pentru ca business-urile să poată colabora simplu și măsurabil cu oricâți parteneri, indiferent de forma lor juridică, rezidența fiscală sau moneda de tranzacționare, în baza unui singur contract. Astfel că, în ultimii 10 ani, prin 2Performant s-au conectat și au lucrat împreună mii de business-uri și zeci de mii de generatori de vânzări (sau afiliați, cum îi numim în industrie). Business-urile au înregistrat peste 3.7 milioane de tranzacții și peste 900 de mii de lead-uri din peste 320 de milioane de click-uri și au plătit pentru acestea peste 9 milioane de EUR.

2Performant găzduia deja mai mulți creatori de conținut (bloggeri, publisheri, vloggeri, instagrammeri) pentru care modelul de colaborare cu plata la vânzare (cost-per-sale sau CPS) nu capta întreaga valoare pe care aceștia o generau pentru brand-uri. Asta pentru că, în general, campaniile de influencer marketing nu sunt campanii care au ca obiectiv direct vânzările, ci, mai degrabă, campanii pentru creșterea notorietății și transferul de încredere de la influencer către brand.

Dacă până acum, ca brand, era nevoie sa ai un shopping cart sau o acțiune măsurabilă pentru a colabora cu afiliații, acum această barieră nu mai există. În plus, prin influencer marketing am deschis platforma si către agențiile și specialiștii din industrie și suntem deschiși mai departe către colaborari. De exemplu, au deja cont în platformă: Godmother, Hityourself, Kooperativa 2.0, Mediawrite, Nerds & Words, Social Smarts, Sunshine Digital, Friends TBWA, The Practice, Standout, Makesense, ideologIQ.

Este piața de influencer marketing suficient de dezvoltată în România?

 

Piața de influencer marketing are o istorie lungă și in România, doar ca nu se numea așa. A apărut odata cu primele bloguri si cu primele campanii plătite  – spre exemplu, prima campanie plătita și documentată a fost pentru Marketonline în 2007 (link).

Dacă în 2007 social media era la inceput (în aprilie 2007 erau doar 20 de milioane de conturi active pe Facebook în total (link)), acum vorbim de ordine de mărimi mult mai mari, inclusiv în România. Această creștere fantastică din ultimii 10 ani a fost posibilă și în țara noastră prin explozia utilizării smartphone-urilor. Astfel, reach-ul social media a crescut exponențial – practic toată lumea care e online are un cont de Facebook sau de Instagram, citește bloguri sau consumă conținut pe Youtube. De la copiii care ascultă Gașca Zurli pe Youtube, la adolescenții care fac Instastory-uri și până la bunicii care primesc cele mai recente poze cu nepoții pe Facebook sau WhatsApp.

Astfel, e firesc ca și brandurile sa fie acolo, să comunice și sa interacționeze cu ei. Unul dintre marii diferențiatori ai social media în particular este comunicarea bi-direcțională – brandurile comunică, iar consumatorii răspund. Și vice-versa.

În plus, dacă focusul în cazul blogurilor era în special pe conținut de tip text, acum crearea de conținut este mult mai simplă și s-a extins către imagine, video, realitate augmentată.

Care este ritmul de creștere al acestei piețe din ultimii ani în țară?

Ritmul de creștere estimat de noi este de aproape 100% și va păstra apoi o creștere de două cifre pentru minimum încă 10 ani.

Cum credeți că va ajuta noua investiție dezvoltarea influencer marketing în România?

Radu Spineanu, fondatorul companiei, scria în 2008 despre motivația de a lansa proiectul 2Parale: “Am pornit de la zero cu scopul de a face online-ul românesc un pic mai bun, prin încurajarea începerii unei noi generații de antreprenori .“ (link)

Credem că prin apariția platformei și piața de influencer marketing din România și din regiune se va dezvolta, prin cei care sunt deja în industria de influencer marketing. Aceștia pot crește mai repede datorită faptului că birocrația va fi semnificativ redusă și ei se vor putea concentra pe ceea ce se pricep și le place. Influencerii vor avea mai mult timp și energie pentru crearea de conținut și dezvoltarea comunității, iar oamenii din agenții pot scăpa de ștampilat contracte și de calculat taxe și se pot concentra pe partea plăcuta a meseriei lor.

În plus, vor apărea creatori de conținut noi, pentru că vor vedea ca există cerere din partea brand-urilor și că pot câștiga bani din pasiunea lor, iar o parte vor ajunge să facă asta full-time.

De altfel, brandurile care n-au intrat până acum în această piață vor începe să aloce bugete, odată ce vor afla cât e de simplu să testeze acest nou canal de marketing. Vor vedea și că pot accesa ușor specialiști și agenții.

Cum simplificați procesul de colaborare între branduri și influenceri?

Acum, 2Performant aduce și în industria de influencer marketing avantajele care au stat la baza succesului pentru utilizatorii noștri în afiliere: transparența în alegea colaboratorilor, ușurința în administrarea campaniilor de promovare, o singură plată și un singur contract indiferent de numărul de colaborări.

Dacă lucrezi într-o agenție:

  • Cauți printre sute de noi influenceri sau îi poți invita pe influencerii cu care lucrezi constant.
  • Administrezi simplu oricâte campanii
  • Închei un singur contract cu 2Performant
  • Plătești prin noi oricâți colaboratori indiferent de forma juridică

Dacă lucrezi pentru un brand:

  • Descoperi influencer marketing-ul ca și metodă de promovare pentru business-ul tău.
  • Cauți printre sute de influenceri
  • Creezi oricâte campanii
  • Închei un singur contract cu 2Performant
  • Platești prin noi oricâți colaboratori

Dacă ești influencer sau managerul unui influencer:

  • Ai acces la zeci de campanii și decizi cu cine lucrezi
  • Propui proiecte creative business-urilor din platformă
  • Administrezi oricâte colaborări
  • Închei un singur contract cu 2Performant
  • Ești plătit indiferent de forma juridică

 

Ce aduce nou influencer marketing?

Pe lângă notorietate (prima condiție ca oamenii să aleagă un brand sau să cumpere un produs e să știe de existența acestora), influencer marketingul poate aduce suplimentar și alte beneficii importante. Un exemplu important pe care l-am observat este transferul de încredere de la influencer către brand, un tip de endorsement care ajută mult pe termen si lung.

Din ce domenii provin companiile înscrise deja în proiect care vor să își crească vânzările folosing influencer marketing?

Din toate domeniile posibile și încurajăm în continuare accesul brand-urilor care nu au testat încă acest instrument de promovare.

Cum funcționează mai exact noua funcție a platformei?

Primul pas e crearea unui cont pe platoforma 2Performant, prin accesarea landing page-ul dedicat: https://ro.2performant.com/influencer-marketing/. Apoi, e nevoie să ceri activarea secțiunii noi prin apăsarea butonului Unlock.

Mai departe, dacă ești influencer, vei completa un profil cu cele mai relevante informații: numele, o poză de profil și un cover, o descriere, canalele sociale utilizate, reach-ul pentru fiecare și un rate card.

Așa arată un profil de influencer completat.

 

Odată completat profilul și activat de către noi, poți începe să aplici la campanii. De asemenea, profilul va fi vizibil brandur-ilor și agențiilor, iar aceștia te pot invita în campaniile lor.

In cazul în care începi o colaborare, va trebui să livrezi date conform brief-ului agreat. Imediat ce brand-ul sau agenția confirma că totul este în regulă, vei vedea banii în contul tău din 2Performant și ii poți retrage în contul tău bancar.

Daca ești brand sau agentie, pașii sunt similari, doar că în locul profilului vei încărca un brief de campanie sau un brief generic care îți permite să inviți influencer-ii să colaboreze. Poți vedea toți influencer-ii filtrați în funcție de platformele pe care creează conținut și ordonați în funcție de reach-ul pe care îl au.

De asemenea, influencer-ii vor vedea brief-ul și pot aplica pentru a lucra campanii. Îi poți aproba sau respinge, poți discuta cu ei și poti negocia rate card-ul.

Iată și demo video al platformei este aici: https://www.youtube.com/watch?v=soUGGfgdBd4

COMENTARII: