“O minte creativă într-un corp relaxat aduce cu siguranță plus valoare în munca omului, în performanțele pe care le obține și în starea interioară cu care se reflectă în interacțiunile cu ceilalți colegi”. Asta ne-a spus terapeutul Cristina Varo ca răspuns la întrebarea “Ce pot face companiile, în mod concret, astfel încât să crească productivitatea echipei?“.
Un alt ingredient cheie e ca echipa de HR să identifice și să rezolve conflictele, dar și să fie atentă la nevoile angajaților: de creștere și dezvoltare.
Ne trăim jumătate din viață la job. Sau poate chiar mai mult de-atât. Ceea ce se întâmplă în spațiul profesional ne afectează și ne influențează în fiecare zi starea interioară, relațiile, încrederea în noi și în ceilalți. Așadar, e normal să ne preocupe modul în care relaționăm cu colegii, șefii și colaboratorii pentru că aceste relații ne pot face viața mai frumoasă sau mai grea…depinde de caz.
În timp ce unele companii pun cu adevărat preț pe cum se simt angajații la locul de muncă, altele fac primii pași în această direcție, mânate mai degrabă de teama că își vor pierde angajații din cauza unei atmosfere toxice la job.
Cristina Varo, terapeut, trainer și coach în relații, lucrează în companii și ține workshopuri pentru angajați. Am întrebat-o câteva lucruri despre cum afectează atmosfera de la serviciu performanțele echipei.
Angajații, în special cei tineri, pun tot mai mare accent pe atmosfera de la locul de muncă. Unele studii plasează atmosfera de la job în top 3 ca importanță pentru angajat, chiar înaintea salariului. Ce poate face în mod concret o companie astfel încât să-și formeze o atmosferă plăcută, în care angajaților să le fie drag să lucreze?
Într-adevăr, relațiile la locul de muncă tind să devină tot mai semnificative în contextul în care o bună parte din timpul vieții ne-o petrecem cu ceilalți colegi. De aceea devine valoroasă atmosfera în care se desfășoară interacțiunile interumane în mediul profesional.
Un loc în care comunicarea e deschisă, umorul e trăit, bucuria de a împărtăși idei și de a învăța sunt încurajate devine un loc în care omul își dorește să revină cu drag la muncă pentru că acesta nu rămâne doar o sursă de venit, ci devine și un loc de creștere personală și de dezvoltare de noi competențe.
Performanța scăzută a angajaților vine de multe ori din lipsa motivației sau din conflicte interne care mocnesc, mai degrabă decât din lipsa competenței. Ce le recomanzi managerilor și angajaților care simt că au în echipă astfel de persoane care își pierd motivația?
E important ca în mediul de lucru să fie propusă colaborarea, cu scopul de a stimula fiecare persoană în parte să se exprime.
Pentru aceasta cred că e nevoie să existe un context în care fiecare om să se simtă în siguranță atunci când comunică, să își simtă apartenența și valoarea în echipă și să știe că poate împărtăși ceea ce îl preocupă.
Atunci când randamentul unui angajat scade ori motivația este în cădere, ar fi de dorit ca persoana în cauză să aibă pe cineva de încredere cu care să poate comunica ceea ce se întâmplă cu ea. Fie că este vorba de un coach, un coleg, un manager, un reprezentant din echipa de HR sau altcineva. E important ca această persoană să poată discuta despre ceea ce se întâmplă. Să simtă că este susținută și că are sprijin în a depăși situația în care se află.
Să ne amintim că sunt situații de viață (decese, despărțiri, divorțuri, boli în familie etc) prin care cu toții trecem la un moment dat și care ne pot afecta capacitatea de concentrare și de dedicare. Pe lângă cele menționate mai sus, mai pot să apară conflicte nerezolvate între colegi, între cererile clientului și capacitatea echipei de a livra un produs, pot exista incongruențe la nivel de management pe care angajații le resimt. Uite cum, toate acestea, plus alte aspecte care n-au fost menționate, pot contribui cu „succes” la un rezultat mediocru al unei persoane sau al unei echipe care în alte condiții ar putea performa excelent.
Cred că de acum devine esențial să fie de interes calitatea vieții angajatului și în plan personal, nu doar profesional. De ce? Pentru că deja s-a constatat că un stres în planul vieții private poate avea consecințe în mediul profesional.
Dar atunci când există conflicte între colegi, conflicte care îi determină să se saboteze unul pe altul? (voluntar sau involuntar)
Aceste conflicte trebuie soluționate foarte elegant, dar cu cărțile pe masă. Trebuie descoperit prin discuții care e sursa de neînțelegere, ce soluții există și dacă mai poate fi remediată situația. Oamenii își aduc în contextul profesional „bagajul invizibil”, programul lor de alegere, de înțelegere a relațiilor, a responsabilităților, viziunile despre viață, muncă, valori care îi guvernează, au o strategie de a face față conflictelor și toate sunt moștenite în mare parte din familie.
E important să vedem omul de la locul de muncă într-un univers mai complex de funcționare decât ca o mică piesă dintr-un puzzle, o mică rotiță într-o mare mașinărie – cum e văzut adesea. E necesar să fie înțeleasă nevoia individului de a se distinge, de a se dezvolta, de a-și aduce contribuția și a fi semnificativ El trebuie să aibă conexiunea potrivită cu cei din anturajul său ca să se potrivească și să contribuie la un tablou final, în așa fel încât să perceapă că rolul său și efortul său au avut sens.
Mici “frecușuri” adunate pot afecta calitatea interacțiunilor dintre colegi. Dacă cineva resimte constant tensiuni sau e implicat în conflicte care n-au fost nicicum nesoluționate – poate au fost tratate cu indiferență sau managerii au lăsat în grija membrilor echipei să-și gestioneze diferențele – angajatul poate resimți că el ca individ nu contează decât sub aspectul unei mașinării, care trebuie doar să performeze, nu și să primească.
Uneori poate să fie vorba despre o scurtă atenție, sub forma unui prânz în afara biroului, care poate aduce multe răspunsuri, cu condiția ca cele discutate să nu fie întoarse vreodată împotriva sa. Pentru că au existat și situații în care angajații și-au pierdut încrederea în colegi sau manageri pentru că promisiunile nu au fost respectate sau, într-un caz și mai nefericit, propriile opinii sau atitudini au fost folosite împotriva lor într-un mod neecologic.
Din experiența ta, care sunt principalele motive de nemulțumire la job pentru angajații care decid să plece din companii?
În general e nevoia de creștere, de dezvoltare profesională, nevoia de a fi semnificativ prin ceea ce faci și cum contribui, dorința de a lucra într-un mediu stimulativ, relaxant sau agreabil de muncă, de a avea parteneri buni de lucru, un bun management etc. Uite cum banii nu mai devin o prioritate pentru multe persoane pentru că cele menționate mai sus, convertite financiar, aduc un avantaj mai mare în starea de bine a individului.
Cunosc destule situații în care persoane foarte bine remunerate au preferat să spună stop la un moment dat, în căutarea unei stări de liniște, de echilibru, pentru că „prețul” plătit pentru satisfacția financiară a fost prea mare în raport cu ce au pierdut: sănătatea, familia, prietenii.
Ce pot face companiile care vor să investească în starea de bine a angajaților dar nu știu de unde să apuce această temă? În ce fel îi poate ajuta un program de grup sau un workshop specializat și la ce rezultate se poate ajunge?
E important ca atenția să meargă înspre a crea un cadru de unitate, de apartenență a membrilor organizației. Până la urmă, la fel cum o carte de vizită este prestigiul universității absolvite, la fel devine și în cazul unei organizații. Ce fel de training-uri oferă, cu ce formatori, pe ce teme, cât răspund ele nevoilor angajaților și cât angajatorului? E creată o conexiune între acestea? Eu am o credință cu care merg prin lume și pe care o exprim atunci când lucrez cu oamenii.
Spun așa: Dă valoare omului și omul îți va da întreaga lui valoare! Așadar, sunt binevenite gesturile care apreciază omul și îi respectă contribuția, îi pun în valoare competențele și îi dau cale liberă spre creștere. Cum se fac toate astea? Prin programe personalizate. Cred că e timpul ca o companie să personalizeze training-urile, iar acestea să fie în acord cu nevoie sale, dar și cu cele ale angajaților săi.
Pentru a reduce stresul angajaților unele companii vin cu pachete de relaxare: masaj la birou, pachet la spa, sesiuni de mindfulness. Știu că ții și tu astfel de sesiuni de relaxare mentală în companii – mindfulness. Cum se desfășoară aceste sesiuni și cui le recomanzi?
În urmă cu cel puțin 3 ani am avut ideea de a crea un program de relaxare mentală pentru angajați. Programul oferă un spațiu de relaxare corporală și mentală cu scopul de a veni în sprijinul angajaților stresați, obosiți sau lipsiți de idei și soluții.
E un program care oferă contextul unei „aerisiri personale”. De ce? Pentru că o minte creativă într-un corp relaxat aduce cu siguranță plusvaloare în munca omului, în performanțele pe care le obține și în starea interioară cu care se reflectă în interacțiunile cu ceilalți colegi.
sursa foto: unsplash.com&arhiva personală