În contextul dezvoltării domeniului de business din Cluj-Napoca, în special a segmentului IT, relocarea specialiștilor din alte mari orașe în Cluj-Napoca este parte din realitatea de zi cu zi. Însă, dincolo de bucuria faptului că urmează să vii într-unul dintre cele mai dezvoltate orașe din România, procesul de relocare poate dura și este, de multe ori, unul deloc simplu. Trebuie să lași în urmă un oraș în care deja funcționai, aveai o locuință, un „acasă”, știai ce distanță ai de parcurs zilnic până la serviciu și ulterior, seara, după job, cât de repede reușești să îți faci cumpărăturile sau orice altă activitate care îți face plăcere.
Mutarea într-un alt oraș presupune, în primul rând, găsirea unei locuințe. La acest capitol încercăm să îți venim în ajutor, fie că vrei să închiriezi sau să cumperi un imobil, prin acest interviu realizat cu Cornelia Ștețco, manager Impakt Imobiliare.
Care sunt tendințele de pe piața imobiliară în această perioadă?
Dacă în mass media oamenii sunt informați despre faptul că prețurile tranzacțiilor la Cluj-Napoca au scăzut cu două procente în anul curent față de 2018, realitatea este, de fapt, alta. Prețurile se mențin, în mare parte, ca și în 2018, iar trendul, după analizele noastre, va fi de ușoară creștere.
Care sunt aspectele la care ar trebui să fie atenți atunci când aleg o locuință fie pentru închiriat, fie pentru achiziție?
Atunci când alegi o nouă locuință, fie ea pentru achiziție sau închiriere, în primul rând trebuie să alegi cu atenție locația. Timpul e foarte important pentru fiecare dintre noi și, din acest motiv, ar fi bine să fie canalizat către aspecte productive sau plăcute din viață!
De aceea, atunci când suntem tentați să facem compromis la zonă, în ideea de a găsi o locuință mai ieftină, ar trebui să luăm în calcul costul cu transportul și timpul pierdut în trafic, iar atunci când le punem în balanță, să vedem care variantă e mai „ieftină” cu adevărat.
Un alt aspect, la fel de important, este imobilul cu tot ce înseamnă el : compartimentare, număr de încăperi, finisaje, dispunere, dotări, mobilier, avantaje ale zonei, tipul de locatari din imobil etc.
Aceste aspecte trebuie luate atent în calcul, deoarece, indiferent că e vorba de o închiriere și cu atât mai mult dacă e vorba despre o achiziție, odată făcut pasul, e cam greu și neplăcut să schimbi locația dacă îți dai seama că nu este în totalitate ceea ce aveai nevoie.
Nu e ca și când ai cumpăra o haină pe care nu o probezi, iar dacă nu o să-ți vină, îți iei alta și punct. O noua locuință, pe lângă efortul financiar, implică, de obicei, multe emoții, mai multe persoane și multă bătaie de cap.
Ce recomanzi în prima perioadă a relocării? Închiriere sau cumpărare?
Dacă te relochezi, neapărat trebuie să te acomodezi cu noul oraș. Poate reușești, poate îți dai seama că nu e ceea ce îți dorești pe termen lung. De aceea, recomand ca, în primele 6-12 luni, să alegi varianta de chirie. Îți va fi mult mai ușor să identifici care este nevoia ta reală în ceea ce privește o viitoare achiziție imobiliară.
Din perspectiva infrastructurii, care sunt cele mai bune zone de locuit pentru a ajunge ușor în zonele de birouri ale Clujului?
În Cluj, nu e o singură zonă de birouri. Este important să știi dacă jobul sau proiectul actual este pe termen lung sau cel puțin mediu. Însă, având în vedere dinamica joburilor și a ofertelor pe piața muncii clujene, ar trebui luate în calcul zone cu acces facil la arterele mari de circulație sau cartiere care au mai multe variante de acces înspre centru și puncte de ieșire din oraș.
Gândiți-vă la un cartier sau zona din cartier din care este o singură variantă de acces înspre centru sau celelalte cartiere. Va fi imposibil să nu se creeze cozi imense de mașini la orele dimineții, ale serii, orele de vârf, cozi care îți creează stări de frustrare ori de câte ori pleci de acasă spre muncă, spre grădinițe sau şcoli cu copiii, la întoarcere acasă etc., care iți creează întârzieri, să nu mai vorbim de eventualele lucrări de infrastructura sau posibile accidente, care, în cazul lipsei unei soluții de acces alternative, înseamnă amânarea programului tău pe toată ziua.
Nu exista un cartier ideal, există zone pe care ar trebui să le evităm pe cât posibil, dacă avem un program de lucru similar cu majoritatea.
Care este prețul de închiriere a unei locuințe în Cluj-Napoca acum?
Preturile de închiriere diferă în funcție de cartiere, zone din cartiere, tip de imobil, finisaje, dotări etc.
Prețurile pentru o garsonieră sunt cuprinse între 200 și 300 euro, pentru un apartament cu o cameră între 250 și 350 euro, pentru 2 camere între 350 și 550 euro, pentru 3 camere 450 – 700 euro, pentru 4 camere între 500 și 800 euro, iar pentru case încep de la 1000 euro.
Care sunt prețurile de vânzare ale imobilelelor în Cluj-Napoca?
Prețurile, la fel ca și în cazul chiriilor, diferă în funcție de zonă, tip de imobil, an construcție, materialele de construcție, compartimentare, finisaje și etaj.
În cazul construcțiilor noi, prețurile oscilează între 1500 euro/mp- 2200 euro/mp la stadiul de semifinisat, finisajele adăugând la preț 150-250 euro/mp, iar, în cazul construcțiilor vechi, la stadiul finisat (finisajele pot fi clasice, moderne sau de lux) între 1400 euro/mp – 2000 euro/mp.
La ce aspecte din punct de vedere contractual ar trebui să fie atenți?
Pe partea de închiriere, trebuie să fim atenți, în primul rând, la durata contractuală, termenii de plată (trebuie stabilită clar moneda în care se va face plata, modalitatea de plată, termenul de plată), apoi condițiile de reziliere a contractului, obligațiile fiecărei părți și, bineînțeles, trebuie avut în calcul faptul că orice înțelegere verbală trebuie reflectată și în scris, nu din dovadă de neîncredere, ci tocmai pentru a se evita discuții ulterioare sau eventuale confuzii sau neînțelegeri.
Pe partea de vânzare, trebuie să fim atenți la termenii de semnare și termenii de plată, moneda în care se face plata, modalitatea (daca se va preda mobilat și utilat, și, dacă da, trebuie specificat în contract acest aspect în detaliu) și termenul maxim de predare și, de asemenea, ce se întâmplă dacă nu se respectă cele de mai sus. Bineînțeles celelalte aspecte juridice trebuie stabilite și reglementate înainte de semnare sub îndrumarea unui consilier și a notarului public.
Cât durează, în medie, găsirea ofertei potrivite folosind serviciile agenției?
Pe parte de închirieri, salvăm mult din timpul clientului și oferim și servicii conexe prin colaborările noastre cum ar fi servicii de curățenie, manipulare/transport, mobilare etc. Durata medie, depinde foarte mult și de nevoia specifică a clientului.
Avantajul este dat de faptul că ai toate ofertele de pe piață într-un singur loc, beneficiezi de o opinie specializată pentru a putea face o comparație a ofertelor și a înțelege mai bine piața imobiliară, evoluția ei și cum să privești viitoarea investiție pe care o faci, pentru că achiziția unui imobil este, de fapt, o investiție indiferent de destinația achiziției și, bineînțeles, beneficiezi de consiliere și asistență juridică de specialitate.
Rolul nostru este de a informa corect clienții și de a-i face conștienți atât de avantaje, cât și de dezavantajele unei viitoare achiziții, pentru că nu există proprietatea perfectă, cum nu există bugetul ideal, momentul ideal etc. Important este să existe mai multe plusuri decât minusuri, iar alegerea îi aparține în totalitate clientului.
Consiliat corect, clientul va lua cea mai bună decizie pentru el!
Cornelia Ștețco a pus bazele agenției Impakt Imobiliare în 2014, alături de soțul ei. Ea are peste 9 ani experiență în acest domeniu, în special pe piața din Cluj-Napoca, și coordonează o echipă de 12 specialiști care răspund, zi de zi, nevoilor specifice ale clienților agenției. Află mai multe despre echipa Impakt Imobiliare.