Dr.Ionuț Leahu: „Medicul care își conduce propriul cabinet sau propria clinică poartă două pălării, cea de specialist în stomatologie și cea de antreprenor”

0
Dr.Ionut Leahu, medic stomatolog Cluj, stomatologie
Dr.Ionut Leahu, medic stomatolog Cluj, stomatologie

Dr.Ionuț Leahu ne-a acordat un interviu despre situația locurilor de muncă din domeniul stomatologic, dar și despre provocările cu care se confruntă cei care decid să își deschidă și propriul cabinet. 

Pe piața locurilor de muncă se vorbește tot mai des de deficit de personal. Care este situația în domeniul în care activați dumneavoastră?

În industria stomatologică, deficitul de personal se resimte mai cu seamă în rândul cadrelor medicale specializate, mai ales în ce privește asistenții medicali. Din acest punct de vedere, explicația e simplă și mereu aceeași: absolvenții școlilor liceale post-sanitare caută să se angajeze în mediul de Stat sau să plece în Occident, fiindcă s-a creat această percepție de siguranță și stabilitate în jurul angajatorului public.

În plus, pentru cabinetele și clinicile private e dificil să concureze cu Statul din punct de vedere al salariilor, care, în mediul public, sunt suplimentate cu sporuri și bonusuri pentru gărzi, zile de week-end prelungite sau muncă în condiții speciale. Prin urmare, nu ne rămâne decât să-i selectam pe aceia dintre asistenți care își doresc un mediu de lucru dinamic, care vor să lucreze cu tehnologie de ultimă generație și care să aibă acces mereu la know-how, astfel încât să poată oferi pacienților experiențe excepționale.

 

Care este impactul exodului medicilor care a avut loc în ultimii ani?

Exodul medicilor are repercusiuni semnificative asupra specialiștilor din majoritatea ramurilor medicale, însă, din fericire, stomatologia pare mai ferită. În general, medicii stomatologi aleg să rămână și să lucreze în țară, întrucât aici pot găsi condiții mai facile de dezvoltare profesională, pot comunica mai ușor cu colegii, au oportunitatea de a lucra cu echipamente de ultima generație și se adaptează mai ușor dinamicii acestei industrii, care e în continuă dezvoltare.. De exemplu, din interacțiunea noastră cu medicii pe care îi formăm, am înţeles importanța accesului continuu la diverse metode de dezvoltare profesională, astfel încât să poată oferi mereu pacienților tratamente de calitate, mai puțin disconfort în timpul intervențiilor medicale și vizite reduse la stomatolog.

 

Cât de ușor/dificil se poate adapta pieței un tânăr absolvent al Facultății de Stomatologie?

Capacitatea de adaptare a fiecărui absolvent depinde în mare măsură de dorința acestuia de a se dezvolta și de a performa în domeniul stomatologic. Medicii stomatologi debutanți au posibilitatea de a alege ramura stomatologică pe care vor să o urmeze. În cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu, medicii încep activitatea încă de pe băncile facultății. Apoi, revin anual în stagii de practică, iar ulterior aleg să ni se alăture demersurilor noastre de a oferi pacienților sănătate reală și o experiență excepțională. În cele din urmă, ajung să se regăsească în valorile noastre, iar noi le oferim tot sprijinul pentru o adaptare cât mai rapidă și mai facilă.

Dacă aleg să își deschidă propriul cabinet, ce presupune acest lucru?

Piața de stomatologie e destul de fragmentată încă, însă se observă o tendință de consolidare. Deschiderea și gestionarea unei clinici individuale presupune – un cabinet cu unul sau două scaune – presupune o doză semnificativă de efort financiar și operațional, dificil de gestionat pentru un absolvent care, de regulă, nu are expertiză în antreprenoriat, mai ales în această piață. În plus, vine și cu limitări profesionale severe, e greu de crezut că medicii tineri pot ține cu ușurință pasul cu dinamica dezvoltării tehnologiei medicale sau cu specializarea multiplă, fără eforturi financiare considerabile. Toate acestea limitează gama de soluții pe care o pot oferi pacientului.

Deținerea unui cabinet stomatologic este, de fapt, deținerea unui business. Cine îi învață pe acești tineri bazele antreprenoriatului? Cum au fost începuturile în cazul dumneavoastră?

Medicul care își conduce propriul cabinet sau propria clinică poartă două pălării, cea de specialist în stomatologie și cea de antreprenor. Sunt pregătiri total diferite pe care e dificil să le intersectezi dacă nu te străduiești să înveți foarte bine felul în care funcționează industria, să intri în detaliile managementului și să creezi un sistem, o echipă funcțională cu tot ce presupune această provocare a resurse umane, în paralel cu înțelegerea nevoilor pacienților și cu perfecționarea medicală continuă.

Mi-am propus să construiesc o rețea de clinici dentare încă din timpul facultății, însă pentru asta am lucrat înainte în bancă, iar mai apoi în vânzări. Așa am reușit să deprind anumite competențe antreprenoriale, dar și curaj să pornesc la drum. Am pornit în anul 2011 cu  o echipă de patru medici și o colegă care se ocupa de partea administrativă. La început, am lucrat cu aparatură de bază și provocarea era să creștem susținut de la un an la altul, astfel încât să reușim să oferim servicii cât mai complexe din punct de vedere al calității. În anul 2013 am deschis prima clinică dentară completă, cu patru scaune, cu microscop pentru tratamente complexe și cu un centru de radiologie iar acum suntem deja în trei orașe, cu patru clinici în București, una în Pitești și una în Timișoara În următorii cinci-șase ani ne propunem să fim și mai aproape de pacienți, cu 25 de clinici în toată țara. În această vară pregătim deschiderea unui spital de stomatologie în Cluj.

Cum ați reușit să vă extindeți?

Din dorința de a oferi pacienților, mereu, cea mai bună experiență posibilă în scaun. Asta înseamnă, în primul rând, tratamente de calitate la prețuri corecte, efectuate de o echipă de medici specializată în toate ramurile stomatologiei și care lucrează cu aparatură inovatoare și materiale de calitate. În plus, e important să putem oferi tratamente complexe într-un singur lor, să nu plimbăm pacientul de la cabinet la radiologie sau la blocul operator în locuri diferite. Acest concept de one-stop-shop ne-a determinat să construim clinici integrate, unde pacientul să se simtă în siguranță și să poată chiar reduce vizitele la stomatolog. Ne-am ferit mereu de răspunsul “nu se poate”, pe care îl auzim de multe ori de la stomatolog și am căutat mereu soluții pentru orice afecțiune.

 

Ce presupune procesul de integrare al unui nou membru în echipa dumneavoastră?

Noi suntem deja o comunitate de 70 de medici specializați în toate ariile medicii dentare, însă datorită planurilor de extindere, recrutarea este permanentă. Avem printre colegi medici care abia au terminat facultatea, pe care îi formăm în cadrul clinicilor, dar și medici cu 20 de ani de experiență. Noi pornim de la crezul că medicii vor să facă stomatologie pentru pacienți, pe care îi prioritizează mereu  În schimb, avem grijă să le punem la dispoziție toată aparatura medicală modernă de care aceștia au nevoie și cunoștințele noastre în domeniul stomatologic.

Dincolo de recrutarea personalului medical, căutăm să aducem în echipă și parteneri cu care să deschidem clinici în diferite orașe din țară, prin mecanismele unei francize atipice. Dacă are apetit pentru business-ul medical și rezonează cu valorile noastre, îi punem la dispoziție 80% din investiție, brand-ul și standardele noastre, formarea echipei medicale și toate beneficiile care derivă din expertiza și experiența noastră.

Care sunt planurile de dezvoltare pentru acest an?

Plănuim să deschidem alte două clinici în București și iun spital de stomatologie în Cluj, în vara acestui an. Ne dorim să venim tot mai aproape de pacient, astfel încât să nu mai fie nevoit să bată drumul la București pentru tratamente complexe. Credem că, astfel, vom depăși curând numărul de 1500 de pacienți unici tratați, în medie, pe lună.

COMENTARII: