Ti-ar placea ca, inainte sa te prezinti unei persoane sau unui viitor client, acestia sa stie deja cine esti si, mai ales, cu ce ii poti ajuta? Construirea unui brand personal puternic iti va fi de mare ajutor. Te invitam sa citesti un articol dedicat acestui subiect, scris de Bogdan Babalau-Maghiar.
Zilele trecute o fosta colega mi-a lasat un mesaj pe Facebook. Pe langa urarile de rigoare si intrebarile despre ce mai fac si cum mai sunt mi-a lasat un link. Linkul facea referire la ceva ce ma caracterizeaza. Ceva ce ma pasioneaza. Era un link al unui magazine online ce vindea sosete colorate. Da, stilul vestimentar e o pasiune pentru mine si imi place sa port sosete colorate, foarte colorate. Cu buline, dungi, modele, le port cu o deosebita placere. Doar in putine momente port sosete intr-o singura culoare, acestea fiind de o culoare mai inchisa – de obicei doar atunci cand contextul o cere.
Nu mi-am creat un brand personal prin purtarea sosetelor colorate, insa acestea fac parte din brandul meu personal. Daca intrebi oamenii care interactioneaza cu mine ce fel de sosete port, cu siguranta vor stii raspunsul corect.
Dar stai linistit, in acest articol nu te voi convinge sa porti sosete colorate pentru ca asa iti vei crea mai usor brandul personal – desi cred ca e cool sa le porti. Vreau sa iti ofer o perspectiva asupra imaginii tale si modul in care esti perceput de ceilalti. Si nu voi vorbi despre cum sa te imbraci – poate acesta va fi subiectul unui alt articol – ci vom aborda crearea brandului personal dintr-o perspectiva mai complexa.
Primii pasi in brandul personal
Poate ca ai facut deja asta si te felicit daca e asa. Insa poate unii nu s-au gandit, asa ca ma voi opri in prima faza asupra propriei tale viziuni despre tine. Da, cred ca inainte de a merge mai departe e important sa analizam cum te vezi tu ca persoana. Te sfatuiesc sa iti iei timp si sa raspunzi la urmatoarele intrebari:
- Cine sunt? – cum ma vad eu pe mine? Cine cred eu ca sunt?
- Care este scopul meu? – care e lucrul maret pe care vrei sa il faci in viata? Pentru ce vrei sa fi amintit dupa moartea ta?
- DE CE fac ceea ce fac? – asta e o intrebare foarte buna pentru ca te va ajuta sa creionezi mai departe modul in care vei transmite asta.
- DE CE EU? Sau, cu alte cuvinte, care sunt punctele tale de unicitate, ce te face deosebit?
Dupa ce vei raspunde la aceste intrebari, vei avea o mai buna imagine asupra propriei persoane. Iti va fi clar cum te identifici si cum te vezi tu pe tine.
Oamenii urmeaza alti oameni, insa oameni care stiu ce vor. Daca tu nu stii cine esti, sau mai bine zis cum te vezi tu pe tine si ce vrei, va fi greu sa transmiti un mesaj care sa ramana in mintea celorlalti.
Cum te vad ceilalti
Un alt aspect important in crearea brandului personal este perceptia pe care o au ceilalti despre tine. Poate cum te vezi tu si cum te vad ceilalti sunt doua lucruri diferite. Nu vreau sa transmit ca trebuie sa traiesti pentru altii sau ca parerea sau ceea ce spun altii despre tine e definitorie, insa modul in care esti perceput de ceilalti arata, intr-o anumita masura, ceea ce transmiti.
Practic, realizeaza un chestionar cu 10 intrebari pe care sa il adresezi prietenilor, cunoscutilor, partenerilor de afaceri, mentorilor, persoanelor care sunt importante pentru tine. E important sa nu le adresezi celor din familia ta care pot fie in extrema in care te vad cel mai cel – nu ca nu ai fi asa – sau din contra te vad ca pe un incapabil.
Cele mai bune rezultate le vei obtine daca adresezi intrebarile persoanelor cu care petreci timp si care te cunosc, dar si care au o influenta asupra ta, adica sunt persoane importante pentru tine si parerea lor conteaza.
Foloseste intrebari precum: “Cum ma vezi tu pe mine?”, “Ce fel de persoana sunt?”, “Care sunt cele 3 cuvinte care crezi ca ma caracterizeaza cel mai bine?”, “Ce experienta asociezi cu mine?”, “Daca ar fi sa ma recomanzi unei persoane, ce ai spune despre mine?” si te las pe tine sa mai adaugi restul intrebarilor pana la 10.
Analizand raspunsurile vei vedea cum esti perceput de cei din jurul tau. E posibil ca modul in care te vezi tu si cel in care te vad ceilalti sa coincida, sau se poate sa fie diferite. Insa, avand o imagine proprie si o imagine din partea celorlalti, stii exact unde te situezi.
E posibil sa faci ajustari in modul in care te vezi tu pe tine – si poate raspunsurile celorlalti te va ajuta in directia asta – sau poate in ceea ce transmiti catre celelalte persoane pentru ca nu vrei ca ei sa te perceapa in modul in care te vad acum. Sau poate esti un caz fericit in care ai o imagine foarte buna despre tine, stii exact ce vrei, iar ceilalti confirma prin raspunsurile lor.
Brandul personal
In continuare vreau sa iti impartasesc cateva ganduri vizavi de modul in care cred eu ca poti sa iti creezi sau intaresti brandul personal. Sunt lucruri pe care eu le aplic si la mine functioneaza. Nu spun ca sunt adevaruri absolute, sau ca doar asa vei reusi sa iti creezi un brand personal, dar sunt niste idei de la care poti porni.
Ofera valoare! Daca e sa ramai cu o singura idee din acest articol, aceasta mi-as dori sa fie. Daca vei oferi valoare – si aici in functie de ceea ce faci, domeniul in care activezi, valoarea poate reprezenta altceva – celor din jurul tau acestia isi vor dori sa stea in preajma ta. Vor dori sa isi petreaca timpul cu tine, se vor bucura cand ii suni si cu siguranta isi vor aminti cu placere de tine.
Stras legat de valoare e constanta, asa ca fii constant. Acest sfat se preteaza pentru tot ceea ce faci. In munca ta, in relatiile tale, in ceea ce comunici in exterior si cat de des o faci, tot. Cu alte cuvinte, nu e indicat ca intr-o luna sa fie cel mai bun angajat si dupa aceea 6 luni nimeni sa nu mai auda de tine, dupa care mai ai o luna buna, dupa care iar o pauza de un an.
Sau intr-o relatie cu un prieten e indicat ca sa se poata baza pe tine constant si sa nu existe situatii in care sa fii de negasit 3 luni, chiar cand celalalt are nevoie de tine. Cel mai bun exemplu aici e cel al unui fotbalist – imi cer scuze pentru cei care nu simpatizati sportul, dar voi puteti sa extrapolati exemplul in sportul preferat. Daca intr-un an ajuti echipa sa castige campionatul marcand goluri in momente decisive, ar fi bine sa faci asta si in anii urmatori si nu din sezoanele urmatoare sa lustruiesti banca de rezerva.
Un alt lucru e sa fii un om de caracter. Tin foarte mult la asta personal. Stiu ca in zilele noastre astfel de lucruri nu sunt promovate, dar cred ca, daca vrei ca ceilalti sa aiba incredere in tine, e crucial. Un principiu dupa care fac afaceri e sa stiu ca in orice moment pot sa ma intalnesc cu partenerul sau clientul meu sa imi tin fruntea sus si sa il pot privi in ochi.
Traim intr-o perioada in care tehnologia face parte din viata de zi cu zi. Gadget-urile fac parte din viata noastra si o buna parte din timp o petrecem navigand pe Internet. Astfel, consider ca e important sa acorzi atentie mediului online. Sau mai bine spus prezentei tale in online. LinkedIn e cea mai mare retea de profesionisti din lume si din Romania. Daca vrei sa interactionezi cu alti profesionisti, sa intri in legatura cu ei, sa urmaresti parcursul profesional sau chiar sa generezi leed-uri pentru afacerea ta, iti recomand sa ai un cont si daca se poate sa fie unul bine facut.
Si prezenta pe Facebook te ajuta pentru ca mesajul transmis de tine in cuvinte, imagini si, mai noo, video ajunge la cei din reteaua ta intr-un mod rapid si extrem de usor. Mai mult, ceilalti vad ceea ce faci si tu la fel si de aici se pot isca niste discutii extreme de interesante in offline.
Daca ai talent la scris si vrei sa te pozitionezi ca un expert, poti sa iti creezi propriul blog. E cea mai buna varianta de a te pozitiona in mintea celorlalti ca un specialist si oamenilor le place sa cumpere si interactioneze cu cei mai buni profesionisti.
Haina nu il face pe om, dar spune multe despre el
Nu ma pot abtine sa nu vorbesc si despre haine. Nu cred ca haina il face pe om, insa cred cu tarie ca aceasta spune multe despre el. Sa ne imaginam ca ai o intalnire cu un potential client la biroul acestuia situat intr-o cladire de birouri. Intentia e sa crezi ca singura persoana pe care o influentezi prin prezenta ta e potentialul client, insa gandeste-te ca din parcare si pana in sala de intalniri ai fost vazut de inca 20 de persoane care nu au avut timp sa interactioneze cu tine si singurul lucru pe care l-au vazut au fost hainele si atitudinea. Ce spun acestea despre tine? Gandeste-te ca esti propria ta carte de vizita. Chiar daca reprezinti o companie, persoanele cu care te intalnesti interactioneaza cu tine, nu cu firma din spatele tau.
Iata mai jos cateva sfaturi in ceea ce priveste imaginea ta:
- Stabileste ce anume vrei sa transmiti celorlalti prin tinuta ta.
- Adapteaza tinutele tale la mediul in care activezi.
- Ai grija sa nu existe discrepante prea mari intre timpul liber si munca. Nu inseamna sa mergi la piata in costum – desi stiu persoane care fac asta si spun ca le face placere – vreau sa spun ca e bine sa ai o imagine unitara in ceea ce priveste hainele pe care le porti.
- Hainele trebuie sa te reprezinte si sa te simti confortabil purtandu-le.
- Pentru a te familiariza cu domeniul vestimentar, studiaza site-uri de specialitate, reviste, bloguri.
- Apeleaza la profesionisti. Se spune ca cel mai bun prieten al unui barbat e recomandat sa fie croitorul lui. Cand m-am mutat in Oradea primele doua lucruri pe care le-am cautat, dupa apartamentul pe care sa il inchiriem, au fost frizerul si croitorul.
- Fii atent ca hainele sa fie pe masura ta. Poti purta haine scumpe ale unor branduri renumite, dar nefiind pe masura ta, sa nu arate deloc bine si sa nu te avantajeze.
Un brand personal te ajuta sa iti consolidezi pozitia de expert pe piata. Expresia Cum te vinzi asa te cumpara este foarte relevanta in networking si in crearea propriului brand. Asta in special pentru ca singurul lucru pe care trebuie sa il vinzi in networking este propria ta persoana.
Consolidand brandul tau personal, vei vedea ca networkingul va deveni din ce in ce mai facil. In ultimele doua saptamani am interactionat cu doua persoane dupa o lunga perioada de timp. De cand ne-am cunoscut am schimbat 3 domenii in care am lucrat, insa au stiut exact ce fac si cu ce ma ocup. Am ajuns sa consiliez o persoana in crearea imaginii profesionale si sa vorbesc la un eveniment dupa aceste interactiuni. Si asta pentru ca stiau exact ce fac si cum ii pot ajuta pe ceilalti.
Succes in crearea propriului brand personal si spor la networking!