Noi ca oameni suntem foarte comozi si egoisti. Ne urmam propriile interese si incercam sa obtinem ce vrem cu un minim de efort. Insa, de cele mai multe ori, pentru a realiza lucruri importante, e nevoie sa iesim din patratelul nostru si sa facem lucruri cu care nu suntem obisnuiti, dar care ne vor aduce rezultate. Un articol de Bogdan Băbălău-Maghiar.
Unul dintre aceste lucruri este networkingul. Socializarea si crearea unei retele de oameni in jurul tau este, de cele mai multe ori, factorul care te poate ajuta sa iti indeplinesti obiectivele.
Cand m-am mutat din Cluj-Napoca in Oradea nu cunoasteam foarte multi oameni. Era familia sotiei mele si cateva persoane cu care am interactionat la jobul anterior. Insa mi-am dat seama ca, daca vreau sa reusesc intr-un termen scurt, e nevoie sa imi largesc cercurile de socializare, sa cunosc oameni care stiu alti oameni si care ma pot ajuta sa fiu bine conectat.
Seteaza-ti un obiectiv personal
Atunci cand te gandesti la crearea sau cresterea retelei tale de contacte e important ca in primul rand sa iti setezi obiectivul personal. Ce vrei tu sa faci in viata? Care e afacerea pe care vrei sa o faci? Sau care e locul de munca pe care ti-l doresti?
E important sa faci acest lucru pentru ca te va ajuta sa identifici oamenii in preajma carora sa stai, cei de la care poti invata sau cei care ii cunosc pe cei care te pot ajuta pe tine. Sa ne gandim ca obiectivul tau e sa iti deschizi propria firma insa oamenii de care esti inconjurat in acest moment sunt toti angajati. Prietenii tai, colegii, familia. Nu ai in jurul tau exemple de la care sa inveti, care sa te inspire, sa te motiveze si de la care sa poti cere sfaturi.
Atunci cand tie ti-e clar ce vrei sa obtii si ce vrei sa faci vei intalni persoane potrivite cu care sa dezvolti relatii. De asemenea vor aparea in calea ta oportunitati pe care sa le fructifici, poate chiar cu cei care au ajuns sa faca parte din cercul tau de socializare.
Cauta oameni mai buni decat tine
Al doilea criteriu e sa iti alegi cercuri de socializare unde vei gasi oameni mai buni decat tine. Dupa cum spunea si John Maxwell, daca esti cel mai destept din cercul tau de prieteni, ar fi indicat sa il schimbi. Ai nevoie sa te inconjori de oameni mai valorosi decat tine, oameni de la care ai ce invata, oameni care sa aiba aptitudini diferite de ale tale, oameni care au o perspectiva mai larga decat a ta.
Fiind intr-un astfel de mediu vei fi incurajat sa cresti, sa te dezvolti, sa iesi din zona de confort si sa fii mai bun. Totodata vei fi asociat cu acei oameni, lucru care iti va aduce un beneficiu major in capitalul tau social.
Insa vreau sa fii atent la doua lucuri. Primul ar fi legat de valorile acestor oameni. E important ca valorile lor sa fie similare cu ale tale. Nu e necesar sa fie identice, dar fii atent sa nu te asociezi cu oameni care au valori diferite de ale tale. Dezvoltarea profesionala e bine sa fie in concordanta cu tine ca persoana si cu valorile pe care le ai. La nivel moral si spiritual e bine sa fii impacat cu oamenii pe care ii ai in preajma si cu care iti petreci timpul.
Si al doilea lucru pe care as vrea sa il iei in considerare e ca in aceste cercuri de oameni mai buni ca tine e de dorit sa iti aduci si tu aportul. Adica sa nu fii un simplu “consumator”, ci prin prezenta ta acolo ceilalti sa simta ca ai o contributie. Fiecare dintre noi ne pricepem la ceva, avem anumite cunostinte legate de anumite subiecte, avem o expertiza pe un domeniu de activitate, cunoastem oameni si prin acestea putem contribui aducand un plus de valoare.
Networkingul genereaza rezultate
Un ultim aspect pe care vreau sa il adaug legat de alegerea cercurilor de socializare e cel legat de rezultate. Chiar daca vorbim despre un domeniul precum cel al networkingului caruia nu ii pot fi masurate sau calculate beneficiile, acestea exista.
Cand ma refer la rezultate nu ma refer neaparat la vanzari sau la bani. Cred ca e gresit sa privim networkingul doar din prisma vanzarilor pe care le genereaza si a banilor incasati. Ce vreau sa spun prin rezultate e ca atunci cand esti intr-un cerc de oameni care nu iti aduc valoare, care nu te imping sa devii mai bun, care nu iti faciliteaza accesul catre alte persoane sau care nu te ajuta sa te dezvolti profesional, e mai bine sa te orientezi spre alte cercuri.
O retea de contacte iti ofera anumite beneficii. Si daca in articolele anterioare am vorbit mult despre cum poti adauga tu valoare oamenilor si despre faptul ca acest lucru e esential in networking – cum de altfel am enuntat si putin mai sus – e important sa urmaresti si rezultatele. Tot John Maxwell spunea ca oamenii sunt ca un lift, fie te duc in sus, fie te duc in jos. E important ca atunci cand vrei sa iti creezi reteaua sa analizezi si rezultatele.
Cum intr-o afacere proprietarul analizeaza ROI-ul (Return of Investment) tot asa e important sa analizezi si tu care iti sunt beneficiile in urma a ceea ce oferi tu networkului. Vreau sa subliniez aici faptul ca e important ca atunci cand faci networking sa ai in minte legea de baza a acestuia care spune ca mai intai oferi si apoi primesti, dar totusi primesti ceva.
Networkingul de calitate genereaza rezultate. Contacte si relatii de calitate, informatii utile, oportunitati, exemple, mentori, coaching, toate se regasesc intr-o forma sau alta in reteaua unei persoane si in cercul de socializare al acesteia, daca sunt construite corect.
In incheiere as vrea sa trag un semnal de alarma asupra unei greseli pe care multa lume o face in networking. Am facut-o si eu chiar daca studiez acest domeniu de mult timp. Greseala e sa faci networking bazat pe contextul tau actual si urmarind rezultate pe moment, in loc sa ai o perspectiva pe termen lung si sa analizezi rezultatele din perspectiva a ceea ce vrei sa realizezi intr-un interval de timp mai indelungat.
Daca e sa analizam cum facem networking, marea majoritate isi analizeaza contextul actual si se gandeste cum poate sa obtina acum rezultate. In schimb, ce te incurajez sa faci e sa te uiti care sunt acele persoane care te pot ajuta pe termen lung, care te pot duce mai aproape de obiectivul tau. Nu te concentra pe oamenii care sunt in publicul tau tinta doar sau cei care iti pot deveni clienti. Incearca sa ai o perspectiva mai larga in care sa cuprinzi oameni din diferite domenii de activitate, poate chiar din domenii pe care, in acest moment, le consideri irelevante pentru tine si, de ce nu, din toata tara, sau chiar alte tari.
Aceasta abordare are doua avantaje majore: vei ajunge sa cunosti oameni din diferite domenii de activitate si vei putea apela la ele indiferent de lucrurile cu care te confrunti si totodata te ajuta sa iti cladesti o structura solida care te va ajuta pe termen lung in atingerea obiectivelor tale.
Spor la networking! Networking de calitate!