Filmul “Usturoi” a făcut turul cinematografelor din țară cu o serie de proiecții, unele chiar reluate la cererea publicului. Puteți afla însă care sunt oamenii din spatele acestui proiect de la Radu Băzăvan, unul dintre regizori, el însuși cu un parcurs interesant.
Cum a fost trecerea de la litere,la blogging, la o companie de IT și apoi la film?
Nu a fost ușoară, dar probabil că sunt un tip extrem de nehotărât.
De unde a pornit ideea filmului?
Usturoi este copilul lui Lucian Alexandrescu, regizorul și prietenul meu din copilărie, și al meu și s-a născut odată cu provocarea lansată de Lucian mie acum vreo 6-7 ani. Eram odată la o bere cu el și mi-a zis ”în ziua de azi, tehnologia te ajută să faci un film fără să mai ai nevoie de o echipă de 60 de oameni. Eu pot veni cu echipamentul, tu ești cu poveștile, de ce nu scrii un scenariu?”
Ideea m-a bântuit multă vreme până când, acum 5 ani, am început să scriu scenariul unui scurt-metraj, ”Femeia perfectă”. Lucian mi-a zis atunci ”dacă tot vin până în România, nu mai bine facem un lung-metraj?” Și așa a început dezfolierea căpățânii de usturoi!
Cum s-a format echipa?
Elena Ivanca a fost colegă de pat cu soția mea când au născut, și așa ne-am cunoscut. Ne-am întâlnit după un an, i-am spus planul meu… i-a plăcut și asta a fost prima victorie! Apoi am dat peste un om extraordinar, Mircea Groza. Practic, 95% din film a fost realizat cu prietenii săi. I-a ales la sprânceană – toți sunt extraordinari! (și, dacă nu aș fi așa de modest, aș spune că au și făcut un film extraordinar, dar nu o zic eu).
Din ce domenii provin actorii? Sunt printre ei oameni cu povești interesante?
Avem trei actori ”calificați” în film: doamne Elena Ivanca, o femeie extraordinară și dedicată, unul din motoarele proiectului; doamna Ileana Negru, care a făcut rolul celei mai zărghite vrăjitoare care a apărut vreodată într-un film – ambele actrițe la Teatrul Național Cluj-Napoca; și domnul Ioan Selesi, un adevărat gentleman care mai avea puțin și se implica în proiect mai mult decât noi!
Restul sunt oameni obișnuiți, pe care doamna Ivanca i-a ”școlit” un pic, dacă a fost cazul, și care au jucat așa de natural cum nu s-a mai văzut. La anumite scene, au aruncat scenariile și au ”voroghit” așa cum o fac ei în viața de zi cu zi! Așa se explică naturalețea filmului.
Personajele din film sunt savuroase. Cât din ele vine din interiorul și modul de a fi al actorilor?
Chiar dacă am fost o producție cu buget redus, am ales numai oameni care ni s-au părut nouă potriviți pentru rol. Nu-l văd pe Ciarli Ciaplin sau pe Usturoi (Tibi Covaci), Ceapă (Nicu Varga), manelistul (istvan Robert Kanalas), nașul de tren (Gabriel Oană – gaben.ro), blatistul (Răzvan Dragoș) sau vânzătoarea de bilete de la mall (Alina Dragoș) jucînd orice alt rol decât cel în care au jucat.
Atunci când vorbim despre filmul românesc, cel mai des auzim despre problema finanțării. Cum au stat lucrurile în cazul vostru?
La noi a fost extrem, extrem de simplu: nu am avut finanțare. Problemă rezolvată!
Cât timp au durat filmările?
16 zile. Extrem de puțin, ne-au stricat apele ploile și unele incidente neprevăzute – dar așa este pe platou!
Care au fost cele mai amuzante întâmplări de la filmări?
Nu am suficiente luni să povestesc… de exemplu, la scena cu vrăjitoarea care ghicește ”între picioare”, aveam o oală cu tacâmuri de pui, pregătite de cu dimineață. Până seara, jumătate din ele fuseseră furate de pisica lui Ceapă… cealaltă jumătate căpătaseră o nuanță albăstrie de la soare și erau așa, lipicioase… aproape mișcau. Când am terminat de filmat scena, ne-am spălat cu 2 kile de spirt. Deși, dacă-mi miros un pic mâinile, parcă mai simt un pic…
Cum a început să crească filmul? Cum a reușit să devină atât de popular?
Aici intervine geniul regizorului: teasere și trailer bine făcute. S-au viralizat, lumea a-nceput să pună întrebări… și rezultatul se vede acum, aseară au fost 264 de spectatori la cinema Florin Piersic, la a treia (!) săptămână de proiecții!
Care sunt cifrele care caracterizează acum la început de 2016 filmul “Usturoi”? De câte ori a rulat în cinematografe? Câți spectatori l-au văzut în total?
Nici timp să calculăm box office-ul nu am avut – dar anul acesta am depășit, în trei săptămâni, cifra de 5000 de spectatori. Asta deși am avut cea mai nefavorabilă lună a anului (ianuarie), cu ger și unele săli neîncălzite… plus că nu prea am reușit să ne facem promovare cum trebuie pe alte orașe decât Cluj. Noroc cu facebook-ul!
Cât de mult a fost urmărit în online?
Vom divulga cifrele de online la finalul anului – filmul a fost disponibil doar două săptămâni, iar faptul că a fost in perioada sărbătorilor nu ne-a ajutat prea mult. Dar vom recupera în aprilie!
Cât de mult a contact acea perioadă de vizionare online gratuită pentru promovarea filmului?
Nu a fost gratuită, a fost pe bani (sunt prea mulți oameni al căror viitor depinde de succesul financiar al filmului, plus că ne dorim să obținem fonduri și pentru viitorul film), iar filmul a putut fi urmărit doar în afara României.
Care este mesajul tău pentru cei care visează să facă film în România/Cluj?
Să planifice totul în cel mai mic detaliu (oricum, realitatea din teren le va arunca planurile pe vale, în jos), să vorbească cu oamenii și să nu se lase bătuți. Dacă noi am reușit, oricine poate!
Comments are closed.